5 de març 2017

Esquí de muntanya al Refugi Les Conques, Alt Vallespir, 4 i 5/03/2017

Esquerdes de Rotjà 2275m dissabte, i diumenge Roc de la Mort de l'Escolà 2463m i Roca Colom 2507m

'Embogeixo dins la neu. Les meves traces alimenten el cervell...' Tomaž Šalamun

En les darreres escapades a la Catalunya Nord vam descobrir que el Refugi de les Conques, a 1587m, a pocs quilòmetres per pista des de Prats de Motlló-La Presta, obre també els caps de setmana d'hivern.

El temporal anunciat per divendres semblava que també tocaria aquesta zona i que gaudiria de més finestres sense núvols. Per la tarda truquem al guarda, en Xevi, i diu que ja hi és i que podem pujar a sopar i a dormir, som-hi doncs!

I esperàvem una mica més de neu nova! Per la nit cauen 4 dits, casi un pam a partir dels 1800m, però hi ha base i des del refugi, esquís als peus enfilem el tallafoc on fa anys hi havia un remuntador fins el Coll Baix (1693m) i després el Pla de les Eugues (1840m). La trinxera al bosc i el propi refugi són l'unic vestigi d'aquestes pistes tancades als anys 90 i hi van treure tots els ferros, no com a altres llocs...

Al final del Pla de les Eugues entrem al bosc per un sender ben marcat que permet guanyar alçada i superar el bosc fins a situar-nos a les solanes de les Esquerdes de Rotjà.

Treiem el cap a la Portella dels Avets i tracem amb la vista la travessa de fa un parell de setmanes del Conflent al Vallespir.

De nou a la solana per arribar a les Esquerdes i pugem a la punta 2275m. Ens hi hem posat tard i ara falten hores per allargar-ho més.

Ens conformem amb un descens en direcció a Ouillat, fins la cota 2000m, i tornem a posar pells per remuntar a les traces de pujada i baixar de nou al pla de les Eugues i al Refugi.

Passem la tarda fent gana davant la llar de foc, llegint, parlant, wifijant, mirant com neva ...i editant vídeos:

Diumenge es lleva més fred i radiant, amb una enfarinada addicional. Volem allargar lo d'ahir, però arribat al Coll Baix, la meva tos va a més i decidim que jo marxaré sol a ritme contemplatiu cap a la Cabana d'Ouillat (3h anar i tornar) per tal que en Pep i la Marta que segueixen amunt trobin traçat el camí en el descens que faran en circuit.

El dia fa un intent d'embolicar-se, amb flocs de neu i nuvolades, i més vent a cotes altes... Mentre jo progresso redescobrint el camí i espantant bèsties i bestioles amb la tos, ells continuen amunt amb un grup de raquetaires.

Arriben a la Portella de Rotjà, després la Mort de l'Escolà i finalment a la Roca Colom amb el vent i les nuvolades.

La baixada, diuen, sensacional amb neu cremeta al punt per la fabulosa Coma del Tec fins la Cabana homònima i després, tram de bosc inclòs, arribant a la Cabana d'Ouillat, retrobant les meves traces...

La neu ha fos bastant a 1600 i es fa més via esquís a l'esquena fins a les Conques on ens retrobem, on hi tornarem!
(gràcies Pep i Marta per les fotos!)
Dissabte 4/03/2017: Refugi Les Conques 1587m - Coll Baix 1693m - Pla de les Eugues 1841m - Ras del Garbé - Portella dels Avets - Esquerdes de Rotjà 2275m
+/- 700m (+/-300m extres); F, **, S2; 4h
Diumenge 5/03/2017: Refugi Les Conques 1587m - Coll Baix 1693m - Pla de les Eugues 1841m - Ras del Garbé - Esquerdes de Rotjà - Portella de Rotjà - Roc de la Mort de l'Escolà 2463m - Roca Colom 2507m - Coma del Tec - Barraca de la Coma del Tec 1978m - Cabana d'Ouillat 1610m - Coll Baix 1693m - Refugi les Conques 1587m
+/- 1000m; F, *** per la distància, S2-S3; 6-7h

Muntanyes del Vallespir des del Coll de la Selle: Costabona, Roca Colom, Esquerdes de Rotjà, Collada Verda, Set Homes, Basibé, Rotjà, Tres Vents, Roc Negre, Gallinase...
Bones traces Vallespirenques!

Cap de setmana ple de detalls i llums especials, caminem cap a la primavera. Avui calia anar a beure a les fonts de Tec, un riu essencial pel Vallespir. Neix en un un lloc molt especial abans de baixar ben encaixat entre muntanyes per després abocar-se a la plana del Rosselló. Veure'l des de ben amunt, nosaltres bosc endins seguint petjades animals i ben arrebossats de neu era tot un poema a la intimitat. Gran capde Jaume!!

albert ha dit...

Bona sortida i fantàstica descripció/narració

Aquests Racons del Vallespir, poc freqüentats i no gaire coneguts sempre amaguen sorpreses. Cap de setmana ben aprofitat, atesa la innivació favorable d’aquestes contrades i el pronòstic del temps. Enhorabona.

Molt interessant els aires d’aquest refugi! En prenc nota.

Molt bona! quines llums i fotos,. i video!
Merci per aproparnos aquesta part oriental del Pirineu!

Com mola el Pirineu Oriental !!!

roser ha dit...

Què maco, feu venir ganes d'anar-hi ara mateix!

gràcies pels comentaris! Ganes de tornar-hi, ens falta Comalada, o una integral al Vallespir o... bufff no ens ho acabem!

Quin Llogarret !!!
Sembla que hi ha molt per descobrir
Bon vídeo i honestedat fotos
Com sempre...
Enhorabona

Precióooos! Moltes gràcies per compartir!