10 de gen. 2017

Savoie: entre el massís d'Ambin i del Cerces-Thabor

Piulada de la setmana de reis a Valfréjus 31 de desembre 7 de gener del 2017

Ens faltava una vall per explorar a la zona de l'Haute Maurienne a la Savoie (ja en queden poques...) i vam decidir instal.lar-nos a l'estació de Valfréjus just a la vall que separa els massissos de l'Ambin i del Cerces-Thabor. Es tracta d'una estació d'esquí petita i acollidora, que permet combinar l'esquí de muntanya amb la pista, o bé aprofitar els remuntadors per fer aproximacions a diversos itineraris. Valfréjus és a 770km de Barcelona, gairebé tots per autopista.

És una vall que acostuma a tenir bones condicions d’innivació per la seva orientació nord i estar envoltada de cims de 3000 metres. A més rep la influència dels temporals tant del sud com del nord. Els itineraris es poden fer des de la mateixa estació, però requereixen superar grans desnivells, l’estació és a 1500m. Com alternativa per manca de neu a cota baixa o per reduir el desnivell es pot sortir des de la part alta de la estació d’esquí agafant Telecabina i telecadira fins a la cota 2730m de Punta Bagna.

La quantitat de possibles itineraris a fer ens permet fer activitat tota la setmana sense moure’ns de la zona. Hem fet els més emblemàtics, encara que no tots..: Punta Nera (Argentiera), Pointe Fréjus, Grand Vallon, Belle Plinier, Grand Rond, Thabor, coll de la Vallée Etroite. Els cims no tenen gaire dificultat, són molt esquiables amb pales S3 i amples espais (amb alguna petita excepció). D’altra banda és un terreny que en cas d’acumulació de nevades té una exposició permanent a les allaus a gairebé tots els itineraris. Hi hem participat 22 esquiadores i esquiadors de muntanya i ens hem distribuït per grups segons els itineraris, les ganes de fer cim, les ganes de fer llenya o la dificultat.

1 de gener: Punta Nera N (3049m) 17 participants  14,2 km  +600m -1700m. (3-5h) F/S2 (S3 puntual a la sortida de la pala somital) Sortida des de Punta Bagna.

Baixem per la pista des de Punta Bagna direcció sud fins que deixem la pista per anar a buscar el Coll de Fréjus, ubicats sota l’ample coll calcem pells de foca i ens dirigim per amples pales en direcció sud-oest per pujar directament a la carena que, en pocs metres, ens puja fins la Punta Nera.
La punta Nera també té el nom de l’Argentera i en alguns mapes varia la ubicació del cim. En tot cas cal baixar per les pales que miren a l’oest, fent una espectacular ruta circular que pren totes les orientacions, voltant el massís rocós de la Grand Argentier  primer W i després N. Neu canviant amb alguns trams de neu pols en orientació N.

Arribem a Valfréjus per la pista de Le Lavoir, ens descalcem esquis a cota 1750m (aprox 2 km a peu fins al centre de l'estació).

2 de gener: Pointe de Frejús (2941m)+ Cime du Grand Vallon (3135m) Sortida des de Punta Bagna pel coll de Punta Bagna i traça directe. 7 participants. 13,4 km +850m - 2000m. (5-7h) F+ S2-S3  (S4 a la canaleta obligada)

Tornem a posar pells a cota 2545m als replans de la cara N del Grand Vallon
Orientacions dels descensos: de col de Punta Bagna E-N   del cim du Grand Vallon N neu dura ventada a la llarga carena del Grand Vallon, neu pols fins a cota 2600 a la entrada de la canal. Neu transformada i dura fins a l'enllaç amb la carretera salvant un parell de torrents complicats i el dipòsit dels allaus caiguts.

2 de gener: Pointe du Fréjus 2934m, Pic Occidental de Vallon 3073m, Pic de Grand Vallon 3135m 7 participants. 15,6 km +1000m -2150m F/S3 (5-7h) Sortida des de Punta Bagna pel coll de Punta Bagna, un cop al coll es continua amb esquís fins a sota la piràmide de la Punta Fréjus i la voregem per l’est fent un flanqueig fins a la carena est del cim, per on pugem sense dificultat fins el mateix cim.

El descens el fem per les pales en direcció Nord-est, fins a la cota 2650m on tornem a calçar pells i remuntem de nou cap al sud per anar a buscar una punta de 3073m que anomenem Pic Occidental de Vallon. Des del cim traiem pells i continuem esquiant en direcció nord-est per situar-nos sotes les amples pales del Grand Vallon, cota 2700m. De nou posem pells i ens plantem al cim, després de saludar les companyes i companys de l’altre grup.

El descens el fem en direcció nord-oest amb bona neu, encara que una mica fonda. A la cota 2700m una companya es fa mal al genoll en una caiguda fortuïta i activem el protocol de rescat.

Afortunadament tenim cobertura als telèfons (i bateria) i podem avisar al servei de rescat, fet i fet en 40 minuts tenim a la víctima dalt de l’helicòpter i la resta de l’equip iniciem el descens que ens porta per una canal i uns pendents delicats (S4), arribem a la carretera que baixa fins a l’estació ja amb els frontals encesos. La resta de l’itinerari és fàcil, carretera i el tram final de la pista d’esquí de Chamarson.

3 de gener: La Belle Plinier (3085m) sortida des de Punta Bagna, pel coll de Punta Bagna 9 participants.  13,3 km +750  -1900m (5-6h) F S2-S3 (S3 tram final) Tornem a posar pells a cota 2545m als replans de la cara N del Grand Vallon, (al mateix lloc que la sortida del dia anterior)

Orientacions dels descensos: el primer igual que en la sortida anterior, del cim de Belle Plinier N NW amb neu pols fins a cota 2500 neu transformada i dura en la part final fins a l'enllaç amb la carretera.
Agafem el telecabina a les 9,30h enllacem amb el telecadira i ens plantem als 2730m de la Punta Bagna, el punt mes alt de la petita estació de Valfréjus, fem un curt tram de descens per la pista i ens calcem les pells. per remuntar el coll de Punta Bagna seguint les traces del dia anterior. al coll ens traiem les pells i iniciem el descens par la pala E que fa molt poca estona que li toca el sol,  entrada a la ampla canal molt còmode i neu pols, seguim baixant superant un curt replà i enllacem una nova pala en molt bones condicions de neu fins a cota 2500 (pràcticament en el mateix punt que en la excursió directa al Grand Vallon.

Avui deixem la traça d'ahir a aquest cim i seguim traces antigues cap al NE superant uns suaus lloms i avançant ràpidament, de seguida ens toca el sol i arribem a les traces del descens del Grand Vallon i iniciem la pujada a la carena del avantcim de La Belle Plinier, en alguns trams obrim traça pero finalment  trobem la traça que amb un curt flanqueig final i un tram carener ens porta fins al Cim de la Belle Plinier (3086m)  vistes excepcionals al N cap al Parc Nacional de la Vanoise, la vall de l'Arc i els cims que hem fet els dos dies anterior, el Thabor i l'infinit alpí.

El descens es magnífic amb neu pols fins a cota 2500 enllacem pales i arribem a la part mes dreta i compromesa amb neu dura i transformada enllaçant amb les traces de la part final del Garnd Vallon superant el dipòsit del allau i arribant a la carretera que seguirem esquiant fins a la cota 1750m. Caminem 1,5 km i enllacem amb la pista del telecadira de Charmasson esquiant fins al poble, tal com vàrem fer el dia anterior.

3 de gener: Pic Oriental de Mont Rond 2820m 3 participants. 12km F+/S3 +/-1320m

Sortim per la pista d’esquí de Chamarson superant els primers 200m de desnivell fins a l’encreuament amb la carretera que puja la vall del Grand Vallon, on trobem el nucli de cases de Le Seuil, continuem per la carretera i un cop passat el nucli Le Melezet comencem a remuntar per les pales en direcció est per anar a buscar una casa anomenada La Combaz 2290m, des d’aquí es redreça el terreny i prenem una ampla canal que puja en direcció est, la canal es va eixamplant i ens puja per unes pales amples fins el coll a 2800m, només queda fer el cim a peu (50m).

El descens el fem pel mateix itinerari, amb bona neu a la part alta i neu transformada a la part baixa.
Des del cim  no és possible anar a buscar la vall de la Belle Plinier, però si que és possible fer la carena cap al Grand Rond, en direcció Nord (F+) i baixar les pales del Grand Rond, mateixa orientació i sense l’estretament de la canal.

4 de gener: Petit Mounioz (2847m) Sortida des de Punta Bagna i descens per la pista d’esquí pel pas del Roc fins a la cota 2055m a l’entrada de la vall que mena al coll de la Vallé Etroite i refugi Thabor.  8 participants.  23,1 km  +900 -2050m (5-7h)  F/S2 del refugi seguim pels Llacs de Ste Marguerite en un itinerari de randonnée preciós fins al cim que presenta millor innivació i que denominem Pic petit Munioz. El desnivell se salva molt suaument i sense cap dificultat.

Orientació del descens: S amb neu transformada i crosta molt canviant. Més endavant orientació E i NE amb neu una mica millor, descens amb poc desnivell excepte un parell de pales a la part inicial.
Agafem el telecabina a les 9'00h enllacem amb el telecadira i ens plantem als 2730m de la Punta Bagna (com els dies anteriors). Avui bufa vent del N fort, ha sigut la pujada amb el telecadira menys freda, però un cop a dalt no s'hi pot estar. Ràpidament iniciem el descens per la pista que porta fins al pas de Roc i al telecadira del Col d'Arcondaz.

Un cop al Pas de Roc seguim per la pista de Le Jeu i arribem sense cap complicació fins a una petita represa ja al fons del torrent principal a cota 2060m. Calcem pells i ja sense vent i pel vessant assolellat remuntem la carena seguint una molt bona traça passant per les cases de Fontaine Froide. Un cop a la carena iniciem un còmode i llarg  flanqueig a l'ombra però arrecerats del vent. El vent que patim i ens empeny al arribar al col de la Vallé Etroite i que desprès bufa de cara en el curt tram fins al refugi del Mont Thabor. Ens hi estem una bona estona mengem, bevem i ens refem del fred i el vent . Continuem l'excursió superant còmodament els 300m de desnivell que ens separen del cim amb mes neu de la carena que tanca el circ pel N. Li diem Pic Petit Munioz*. El vent a girat a  W i seguim arrecerats en la major part de l'itinerari, fa sol i fred.  Passem pels llacs de Sante Marguerite i seguim una ampla coma en direcció al cim buscant ja les millors opcions pel descens. Fem cim.

El descens el fem saltant de seguida per la coma de mes al nord i intentant vorejar la serra. vessant S i SE neu encrostada i transformada excepte les pales inicials  i la curta pala per arribar a les cases de Le Plan el descens es molt planer però no cal remar en cap moment. Des de Le Plan seguim les traces per la pista que desemboca a Lavoir i continua pel mateix cami que vàrem fer el dia 1 en el descens de Punta Nera. a Cota 1750m ens descalcem dels esquis i fem 2 km a peu fins a l'estació. Molt bona volta per a la iniciació a l'esqui de muntanya!

* Nota: li diem Pic Petit Mounioz al cim Sense Nom. Per que geogràficament esta entre la punta S de la cresta de Sarrasins (3014m) i la mole rocosa de Le Mounioz (amb una punta de 2884m i altres de menys alçada), que domina l'itinerari i que voltarem durant el descens passant pels chalets de Mounioz.

4 de gener: Punta Nera 3049m +700 -1500m F/S3 4 participants

Amb el bon record de la baixada del primer dia i com que alguns no hi van anar, ens disposem a repetir l’ascensió de la punta Nera.

Hi ha la discussió interna de si el punt aconseguit el dia 1 és el cim principal, doncs més a l’esquerra es veia una creu en una altra punta del mateix cim (Argentera). Tornar-hi serà una bona ocasió per validar-ho.

El dia s’aixeca tapat però poc a poc es va obrint. Seguim la rutina de cada dia: telecabina+telecadira fins a Punta Bagna (2737 m.). Iniciem la ruta amb un primer descens fins al final de la pista on posem pells.

La pujada es progressiva i ja es comença a fer notar el vent. Va bufant suau però de tant en tant hi ha ràfegues bastant fortes. A mesura que anem pujant sembla que més amunt hi haurà una zona arrecerada però cada cop que hi arribem, hi bufa tant o més.

La pujada la fem cap un coll més a l’esquerra què ens portarà a un punt mig entre el cim què vam fer  i la creu comentada. El dia va a pitjor i el vent no ens convida a fer parades: volem arribar a l’altra banda del coll, esperant que allí el dia estigui més tranquil.

Un cop hi arribem, a l’altra banda el temps és infernal. El vent ens tira a terra i no hi ha manera de treure pells ni de fer res en aquelles condicions. Decidim que el més prudent és tornar enrere i ho hem de fer a 4 grapes fins trobar un lloc més còmode, encara que ventat, per fer la transició.

Poques vegades havíem estat amb tant vent a la muntanya. Posem totes les capes de roba que portem i tirem enrere, desfent l’itinerari fet.

Com pot arribar a canviar un itinerari segons les condicions climatològiques!!!!

6 de gener: Coll de la Vallée Etroite-Refugi del Thabor +/-1000m 7 participants

Repetint l’itinerari del dia 4 de gener fins el refugi del Thabor, la major part del grup comença a la Punta Bagna i algun despistat fa l’itinerari des de la mateixa estació.

5-6 de gener:  Diada de Reis al Mont Thabor (3.178 m.)

1a etapa: Le Charmaix (Estació de Valfréjus, 1.570 m.) - Ref. del Mont Thabor (2.502 m.) +1.000 m. 10 km. 4h

Aprofitant la dèbil nevada de la nit passada calcem esquís a la mateixa estació de Valfréjus. Hi han anunciades fortes ràfegues de vent a cotes altes i efectivament es veu com la neu voleia més amunt del bosc. Pugem tranquil•lament amb la intenció si el vent disminueix de fer a la tarda algun dels cims que volten el refugi del Mont Thabor.

Passem el petit nucli de cabanes de Le Lavoir. A la part on s'estreny més la vall observem unes curioses fortificacions militars construïdes als anys 30 del segle passat pertanyents a la línia Maginot.  Ara fa un any, una mica més amunt d'on som, una placa de vent es va endur la vida de 6 militars i va ferir altres 7 al sector del Petit Argentier. Malgrat la manca de neu i l'onada de fred que ens cau a sobre hem d'estar agraïts de l'estabilitat  que presenta aquest gener el mantell nival.

Abans d'arribar al refugi passem els colls de Replanette i de la Vallée Etroite. El vent i les llums de tarda han fet especial l'ascensió per aquesta vall solcada de cabanes. El vent convida a quedar-se al refugi i a aprofitar la tarda per preparar la vinguda dels Reis amb pessebre vivent inclòs! El refugi malgrat no ser guardat aquests dies té una part lliure amb unes condicions immillorables: 30 places, estufa amb llenya, cuina amb gas i vaixella, mantes, cobertura de mòbil,... El vent bufa fort a fora, tallem llenya,...a primera hora de la tarda ja tenim -14º a l'exterior! A veure si tenim sort l'endemà i els Reis ens porten al Thabor.... Segons la meteo de dissabte dalt del cim la temperatura rondarà els -20º...

2a etapa: Diada dels Reis "froide" Refugi Mont Thabor (2.502 m.) - coll de Cheval Blanc (2.791 m.) - coll del Thabor (3.109 m.) - coll de la Chapelle (2.943 m.) - Mont Thabor (3.178 m.) - coll dels Méandes (2.727 m.) - llac de Peyron (2.453 m.) - cota 2.320 m. - coll de la Vallée Etroite 2.434 m. - Refugi Mont Thabor (2.502 m.) - Le Charmaix (Estació de Valfréjus, 1.570 m.)  +1.100 m. - 1.800 m. 22 km. 7h  PD+ S2-S3

De bon matí sortim per terreny ondulat i indefinit en direcció  W cap al coll de Cheval Blanc. Una passejada agradable ver les parets dolomítiques que amaguen el coll. Les parts més assolellades i rocoses mostren la manca de neu i allà on ha tocat el vent la neu mostra enormes irregularitats.

Travessem el coll i ja comencem a veure la imponent cara N del Mont Thabor. Passem prop del coll de Peyron, deixem a la dreta l'àmplia vall que davalla cap al llac de Bissorte i entrem a l'obaga del Thabor que forma una atractiva coma. Enfilem amb esquís el coll del Thabor que queda a l'esquerra. Aviat toca calçar grampons el terreny es redreça 35º-40º. Travessem el coll i veiem l'imponent vessant S. Ens acostem cap a una canal que sembla desembocar directament al cim però el terreny està descompost, cauen pedres. Decidim baixar amb cura un 100 metres per la cara S i flanquejar en fort pendent fins a un coll clarament visible (3060 m) a la nostra esquerra SE.... Ens relaxem una mica, ja podem calçar esquís. Ara només restaria una agradable passejada fins al cim si no fos pel vent. Malgrat tot arribem somrients a la capella i poc després al cim, alegria, ens ha costat una mica!!

A partir d'aquí una bona esquiada SE buscant les comes que mantenen la millor neu. Cal estar atents a l'itinerari que marca el mapa ja que hem d'assolir el poc evident coll de Méandes (2.727 m.). A partir d'aquí el terreny s'estreny. L'itinerari tomba aviat a N i després a E, cal estar alerta ja que baixem entre espadats de roca. Arribem al fons de la vall des d'on hem de pujar uns eterns 200 m fins al refugi on hem deixat part del pes de les motxilles. Al refugi fem un mos recordant la divertida nit passada lluny del fred exterior. Ara només queda recórrer la llarga vall que ens retornarà amb les darreres llums a Valfréjus . El millor regal de Reis i un gran final d'una magnífica setmana.

Organització: A Valfréjus trobareu apartaments de totes les mides per allotjar-vos. Hi ha forn i supermercat i a Modane trobareu supermercats grans i diverses botigues. El preu del passi randoneur de les instal.lacions de Valfréjus costa 14€ i només serveix per una pujada.

El mapa de la zona és el de l'IGN: Névache-Mont Thabor 3535OT

Menús recomanats: Raclette amb moltes patates, pollastre farcit al forn, sopa amb galets, pasta a la melanzana, pomes al forn, truites variades, remenat de pèsols, plàtans flamejats, rissotto de 3 formatges, arròs caldós...i un llarg etc.

En resum: hem tingut una setmana de gairebé bon temps tots els dies, amb una neu acceptable i una companyia immillorable. Bones Traces !!

Elena A, Montse S, Ariadna M, Anna M, Oriol C, Koki G, Còncep M, Jordi L, Carmela F, Lorena R, Àngels S, Issabel F, Roser R, Pep L, Mercè B, Joan M C, Núria P, Míriam M, Fina R, Raquel N, Berta A, Ricard M.

Fotos: Mercè B, Jordi L, Anna M, Berta A, Ricard M

Moltíssims records d'aquesta magnífica setmana al llegir les diferents cròniques, bones sortides i de bona companyia, gràcies a tots i a l'organitzador que tambe s'ho ha treballat

Bones traces a tots!!

Bonic record d'una setmana immillorable! Molt bon rotllo i ganes de passar-ho bé.....hehehe. Ricard, bona tria!!!!!! Ara costa readaptar-nos a la vida "normal".....

Unknown ha dit...

Ricard moltes gràcies per l'organització. I en general gràcies a tots als meus companys d'aventures... els que em van rescatar i als que em van cuidar fins que em van traslladar a Barcelona. Una setmana memorable, ens ho vem passar pipa.. ja es veu a les fotos, oi?!

Només falta el vídeo... o no!
Bona feina, ja no ens queda res a descubrir en aquell tros dels alps...
Abraçades,

jordi laparra ha dit...

Bona piulada! Bon resum i gran record de la primera setmana de l'any! Bona feina Ricard, pel compendi de piulades i fotos!!

Un racó dels Alps excel.lent, vistes brutals, fantàstica companyia....què més es podia demanar? Doncs, encara més...ens hem posat les botes i hem fet unes soirées del més divertides! A sobre amb cuiners de categoria! Bones esquiades i aventura inclosa. Un gran començament d'any! Gràcies per organitzar-ho!

Si que es poden fer coses en una setmana!!! Felicitats per la sortida i per la piulada!

Bones sortides fora i bona intendència dins: la combinació perfecta!
(només han sobrat alguns virus ...)
Gràcies equip!!!

... I la temporada continua!!!