14 de maig 2008

Massís del Gran Combin, Valais

Gran Combin (4314m), Petit Combin (3663m) i Combin de Corbassière (3715m).

10,11 i 12 de maig de 2008

Mini-expe de 3 dies a Suïssa pel pont de segona Pasqua.
Manel Borrel, Martí Gasull, Carles Lluch

Dissabte 10.

Aproximació al refugi de la Panossière o F.-X.Bagnoud (2645m) – 3h50,+1300m, GPS wikiloc.

Volem a Zurich i conduim en 3 hores fins a Fionnay (1490m). Aproximació al refugi de la Panossière, amb esquis a partir de la cota 1780m. A mig camí cal perdre alçada, baixant uns 100m des de la cota 2110 fins al fons de la vall. Bon temps i calor. Refugi privat, molt còmode, on preparen excel·lents sopars.

Diumenge 11.

Grand Combin de Valsorey (4184m), de Grafeneire (4314m), de la Tsessette (4135m), GPS wikiloc.
Ascens pel “couloir du gardien”, descens pel “Corridor”. 10/12h, +/-1800m.

Travessa de la muntanya, recorrent els diferents cims i entravessant les glaceres suspeses que ocupen tot el vessant nord de la muntanya. Ambient alpí i glacial com trobarem en poques muntanyes als Alps. Cal posar grampons i carregar esquis en diferents ocasions.

Despertador a les 3h. Llarga remuntada de la glacera de Corbassière. La via del guarda es troba justa de neu, però enguany, per ara no presenta cap pas difícil. Es pot fer sense picar gel, un sol piolet és suficient (a dia d’avui). El cim de Valsorey es fa gairebé de passada, és l’únic des del que podrem gaudir de les vistes. Abans d’arribar al cim de Grafeneire, entra la boira, i ens complicarà la orientació a partir d’aqui. Fem el cim amb esquis als peus. Per accedir al cim de la Tsessette i el “Corridor”, cal anar a superar el “mur de la Côte”, flanqueig i descens obligats per arribar al coll (pt.4083 en els mapes). Entrem al mur a la cota 4150m de l’aresta que davalla de ”l’aiguille du croissant” per flanquejar per sobre del gel de glacera a la vista. És pendent, però hi ha molt bona traça. El cim de la Tsessette es fa sense dificultats. El descens pel Corridor (antiga via normal) té uns 400m de desnivell. És senzill, però molt exposat a les caigudes de seracs, i ja s’ha abandonat com a via normal al Combin. Avui, només s’acostuma a fer de baixada. Part del recorregut es fa entre els blocs caiguts i trams gelats per on han baixat els seracs. Cal passar distanciats i no parar fins sortir del perill (encara em fan mal les cames). A partir d’aqui, seguim fins al refugi pel mateix itinerari de pujada.

Dilluns 12 de maig

Petit Combin (3663m) i Combin de Corbassière (3715m). Descens per Follats i retorn a Fionnay. 8h30, +1300m/-2600m, GPS wikiloc

Fem l’ascensió per la ruta normal, fent la volta vorejant el Combin de Corbassière pel sud. Pales suaus fins el coll a 3570m al oest del mateix cim, en que saltem al plateau de la part alta de la glacera de Follats. El Petit Combin es fa amb esquis fins al cim. Aquest és el més esquiable i recomanable dels cims a fer des del refugi (4h30). Esquiem fins a la cota 3500 (propera al coll que hem fet a la pujada), posem pells, i anem a fer el Combin de Corbassière. Es deixen els esquis sota el cim i continuem amb grampons fins a dalt. Fer aquest cim comporta afegir poc més d’1h de temps.

El descens el seguirem fent per la glacera de Follats. És un descens inoblidable, 1000m ininterromputs que arrenquen al plateau (tipus Vignemale) per anar-se redreçant més i més fins precipitar-se a la glacera davant del refugi. Compte si hi ha mala visibilitat, cal trobar el camí entre les zones obertes de la glacera i saber trobar la manera de sortir-ne per arribar a la glacera de Corbassière. Nosaltres ja no passem pel refugi i seguim el descens fins a Fionnay (1490m).

Volem a Barcelona des de Ginebra, a dues hores de cotxe.

Bones Traces.

Ostres Martí, no pares! MB, ara per aquí... records! Felicitats per la sortida i les fotos, Carles.

uaaaauuuu......m'he quedat petrificada!!! jajajaja....les fotos fan molt de goig i m'imagino que allí també deuria impressionar molt algun tram....

enric faura ha dit...

Felicitats! Gran ascensió!

Carles Lluch ha dit...

Sí, va estar mooolt bé, vam gaudir de valent tots 3. Llàstima de la boira dalt del cim. Però ens enduem un gran record.

Carme S ha dit...

Felicitats per la sortida i per les fotos!!!!. Això sí que són tres dies ben aprofitats.
Salutacions pel Martí Gasull, ja veig que no pares, com sempre.

Carles, ens veiem el dijous a "la casa de Pallán"?

Carles Lluch ha dit...

Hola Carme. M'agradaria venir, estic segur que en Roger ha fet un audiovisual excel·lent, i veure-us a tots, que ja toca ... però soc massa lluny. Dilluns ja vaig fer campana ... A veure si ens veiem un dia d'aquests a les maladetes!

Rafa ha dit...

Xavi tio quina enveja, moltes felicitats!!!!!!!!!!!!!