17 d’abr. 2006

Piada Noruega - Esquiant i navegant per sobre els 69º latitud N, 8 a 16/04/2006

Tracks GPS disponibles a wikiloc
Participants: David T., Carles Ll., Joan Manuel C., Rosa S., Montse B., Àlex M., Berta A., Emilie (logística des de terra), Ivar M.Bertelsen (Capità) i Jaume Jubert.

'esquiar i navegar, l'essència de la vida' (JMC, 9-04-2006)

Costa piar una setmana tan fantàstica com la que hem gaudit!

Després d'uns dies d'incerteses per vagues de controladors i de la cia. amb què volem, dissabte 8 d'abril a les 9 del vespre aterrem a Tromsø. Algun embalum es resisteix a arribar, però en poca estona embarquem en el que serà el nostre refugi i transport els propers 7 dies: el Fri Flyt, veler de 45 peus nou de trinca!

Ens rep l'Ivar, l'skipper amb qui compartirem uns dies inoblidables.

Fem una primera estesa de mapes sobre la taula i planegem la navegació i cims que podrem atacar els propers dies. Som al nord de Noruega a una zona coneguda com a "Alps" de Tromsø i Lyngen, en ple Cercle Polar Àrtic on, a parts iguals, oceà, fiords, illes, penínsules i sobretot moltes muntanyes formen un paisatge irreal. La neu trenca amb les ones a les platges, i terra endins apareixen glaceres en alçades on no estem acostumats a veure-les.

Només a la península de Lyngen hi ha 50 muntanyes de més de 1.300m, amb neu des de cota "0", essent el cim més alt el Jiehkkevarri, de 1.834m.

La millor manera per moure-s'hi és en vaixell: el mar es troba entre els 6 i 8 graus, sense glaç gràcies al corrent del golf. Hi ha zones verges, sense ports de cap mena, on cal fer servir la "dingy" (petita zodiac) per acostar-se a la platja. Amb la meteo també hem estat de sort: 7 dies de sol, amb temperatures entre els -5 i +5º a nivell de mar, neu pols a les cares nord, i més compactada o lleugerament primavera a les sud, sempre des de cota 1m.

I el mar? una bassa d'oli els primers dies, i vent els dos darrers per gaudir de la navegació a tota vela!

Més sensacions inoblidables han estat les aurores boreals que hem vist! Dubtàvem si eren efecte del Rom de Port Linie Aquavit... però no! les tenim a les nostres pupil·les i en-megues-tzamades!
Detallo a continuació els pics que hem assolit:

Nordfjellet 1.000m, diumenge 9/04/2006.
+/- 1.000m; 2-3h de pujada; 1h de baixada; F,**,S2-S3; Orientació: S-SO.
Illa de Ringvassølla. Accés amb dingy a les platges de Røssneshamn (a 2 h en vaixell des de Tromsø).

Deixar la platja i accedir al llac de Ringvatnet. Cal creuar-lo (2km) i pujar cap al coll que s'alça en direcció E, primer per bosc despullat i després per pendents més forts. Enlairats a la carena s'arriba fàcilment al cim. Vistes impressionants (no ho diré més! així ha estat a tots els pics). Grans cornises cap al nord i alguna placa en el descens.

Com la resta de dies, sopeta, embotits i formatges en arribar al vaixell. Aprofitant que el dia s'allarga naveguem fins a Hamnes, a la península de Lyngen (4h). Gran sopar: estofat de carn de ren "finnbiff" i de postres, aurores boreals!

Storgalten 1.219m, dilluns 10/04/2006.
+/- 1.219m; 3-4h de pujada; 1h de baixada; PD,**/***,S3-S4; Orientació: O-NO.
Península de Lyngen. Fiord de Nordlenangen. Accés en vaixell a embarcador de factoria de peix de Sandnesset.

Creuem la fàbrica i les casetes aïllades del llogarret. Hi ha una calma absoluta, el mar és un mirall, l'horitzó ple de cims, esquís de fons a les portes de les cases... Enfilem uns pendents cap a l'E seguint un torrent. A 300m deixem els arbres enrera i apareix la pala del cim. Ens diem: això és el Font Blanca però a lo bèstia! Són 1.000m de pala sostinguda. La pujada es pot moderar buscant un collet al nord, però el descens el fem directe fent fotos del pendent i el mar als peus.

Darrera el cim hi ha la glacera de Gammvikblåisen des d'on també s'hi pot accedir fent la travessa E-O.

Naveguem tota la tarda (4h30') vorejant la península fins al poble de Lyngen. El paisatge de la cara E és esquerp amb barrancs i petites glaceres que cauen directament al mar. També ens sobta la verticalitat de la paret de roca del Støvelen.

S'ha espatllat la calefacció del vaixell, i la dona de l'Ivar ha agafat cotxe i ferrys per portar-ne una de nova.

Kavringtinden 1.289m (Goalsevárri), dimarts 11/04/2006.
+/- 1.300m; 3-4h de pujada; 1h de baixada; PD+,***,S4; Orientació: N-NE.
Península de Lyngen. Des de poble de Lyngen (bon port).

Pels carrers del poble, i per les traces de motos de neu i esquí de fons, ens anem acostant a la pala del cim. A 300m trobem un refugi per a esquiadors de fons. Una fondista local se sorprèn que vinguem de tan lluny, nosaltres envegem la seva baixa d'un any per maternitat!

El pendent és fort, amb algun tram gelat o ventat. Finalment una gratificant carena ens porta al cim.

I el descens encara millor, per una pala que cau a la cara NE, amb neu pols i emocions assegurades!

Per la tarda fem una curta navegació (2h30') cap al sud.

Daltinden 1.533m, dimecres 12/04/2006.
+/-1.600m; 4-5h de pujada; 1-2h de baixada; PD,***,S4; Orientació: E-N.
Península de Lyngen. Des del poble de Lyngsdalen (Furuflaten).

Els prop de 4 km planers que cal seguir fins a arribar a la cara nord del cim no són res per les recompenses que dóna aquesta muntanya: una pala ben orientada, amb neu pols, forts pendents,... vistes sobre el cim més alt de la zona, el Jiehklevárri de 1.834m, multitud de glaceres que et fan sentir a 4.000m, i el mar!

El fort desnivell i el vent que bufa al darrer tram ens fan duplicar els esforços. La baixada és preciosa.

I el dia no s'ha acabat! Tant abrigats com a dalt del cim naveguem, avui a tota vela, cap al nord. Disfrutem fins que el vent afluixa... Com quan perduts a la muntanya, hem de buscar un port per dormir. Al primer no hi cabem, i a les 10, atraquem al port de Havnes, al sud de l'illa d'Ulöy. Aquest llogarret el visitem l'endemà: és dels pocs que es van salvar de la crema de cases quan els alemanys van deixar Noruega a la fi de la 2a guerra mundial. S'hi respira una calma absoluta. Milers de bacallans s'assequen al sol.

Kågtinden 1.228m (travessa de l'illa de Kågen E-O), dijous 13/04/2006.
+/-1.228m; 3h de pujada; 1h de baixada; PD,***,S3; Orientació: O-SO-E.
Illa de Kågen. Accés delicat amb dingy a la platja de la costa O. Arribada al pont que connecta amb petita illa de Skjervoya. Taxi fins al port.

Matí navegant. A les 2 del migdia, després d'alguns dubtes, desembarquem en varis viatges de dingy a la la platja. En el darrer viatge, el vaixell queda a la deriva... fins que l'Ivar no hi torna...

De manera molt directa ens enfilem cap a l'E. Hi ha la possibilitat de sols creuar l'illa passant per un coll a 500m, però no desaprofitem l'oportunitat de fer el punt culminant. Desfem part de la pujada pel mateix camí amb neu no tan bona com als darrers dies (cara O), però amb la llum de la tarda i el reflex del sol sobre els fiords... Creuem el coll i continuem el descens. Entre illes veiem un horitzó que no s'acaba cap a l'àrtic.
Trolltinden 850m, divendres 14/04/2006.
+/-850m; 2h de pujada; 30' de baixada; F,*,S2; Orientació: SE.
Illa d'Arnøya. Port d Akkarvik (SO de l'illa).

És el dia de més vent i la navegació és un constant d'emocions. Estem de camí a Tromsø (queden més de 7 hores), però l'Ivar ens ofereix fer aquest cim, amb un repetidor de TV al cim i unes vistes als 360º de l'activitat de la setmana.

Per la tarda continuem navegant mentre el dia s'apaga. Sopem "de camí" i arribem a Tromsø a mitjanit.

Tromsdaltinden 1.238m, dissabte 15/04/2006.
+1.000m/-1300m; 4-5h de pujada; 1h de baixada; F,**; Orientació: O-SO.
A l'E de Tromsø. Accés en bus i telefèric permet escurçar una mica el recorregut.

La majoria dediquem el dia a descansar, fer el petate i visitar la ciutat... Però el cim és massa temptador i en David, el Carles i la Montse s'hi enfilen, com molts dels habitants de la ciutat que aprofiten el dia de sol (un més!) per gaudir. L'ascensió és llarga, per pendents suaus i ondulats.
I diumenge toca volar cap a casa, cansats però més que satisfets. A l'aeroport agafem informació de les Svalbard, salmó,... Ricard, això ens ha agradat massa! Hi tornarem segur.

(si algú està interessat en info de material necessari, contacte pel vaixell, tracks de GPS o més informació, no dubteu en demanar-nos-ho!).

Enhorabona per l'activitat realitzada, un cop has vist la foto de la portada no s'oblida, tant és així que una colla d'esquí hi anem aquest pont de maig.

Ho tenim bastant lligat, i estem recopilant cartografia, i ja que heu estés la mà, és molt demanar la cartografia digitalitzada que vàreu fer servir i els tracks?, em remeno bé amb el Oziexplorer, Compegps o Arcview.

Gràcies per avançat,

dtrisant@metaolotins.jazztel.es

Dani, t'ho he enviat per email i també ho he penjat a wikiloc

Els mapes digitalitzats no els tinc.

Molta sort i disfruteu!

Pablo N. ha dit...

Magnifica actividad!!!

Entiendo que el barco era alquilado. ME podríais pasar los datos de contacto?

Gracias de antemano

Saludos

Pablo N.

enanoporfiado@gmail.com

Pablo, te he mandado un email. Mucha suerte!
Jaume

Molt interessant! Em podrieu passar el contacte del veler?
Moltes gracies!
Brigidarg@gmail.com

T'ho passo. Al vèrtex també hi ha més info. Bones traces!