3 de gen. 2024

Cap d'any a la vall de Luz

Aquest cap d'any l'hem passat fent 4 dies fantàstics d'esquí de muntanya a la vall de Luz o Pays Toy. Ens hem allotjat a Luz Saint Sauver, a la Gite le Regain. És una casa rústica renovada i molt acollidora, amb foc a terra, calefacció a les habitacions i espai de sobres per deixar motxilles, esquis, etc... L'esmorzar és prou correcte i el tracte excel·lent. La vall té moltes possiblitats per fer esquí de muntanya, des del pàrquing de Tornaboup surten rutes  cap a les cares sud i nord de la vall de Barèges. A la vall hi ha dues estacions d'esqui i el poble de Gavarnie queda a mitja hora.

Circular al pic de Pene Blanque (2743 m)

Primer dia de reconeixement del terreny, trobem neu des del pàrquing gràcies a les pistes de Grand Tourmalet. Seguim per la carretera ja innivada que puja al famós coll de Tourmalet i anem a buscar les cares sud a la nostra esquerra. Pugem fins al teléski de Toue, que avui no funciona, tracem en direcció al Lac d'Oncet deixant a mà esquerra el cim de la Bonida.

Arribem al coll i ja veiem a la nostra dreta el cim del Pene Blanque. Les vistes són espectaculars. Traiem esquis i fem la última part a peu. Baixem per la vall del llac d'Aouda amb neu transformada fins a la cabane d'Aoube, xal·lem en la baixada.

Pene Blanque i descens vist des del cim del Pic Béreda:

+1300 m
15 Km
BEA S3

Pic de Barbe (2468 m) i col du Tourmalet (2115 m)

Sortim del pàrquing de Tournaboup (1464 m) amb els esquis als peus, tracem pel GR10 fins al plateau d'Aoube i flanquegem fins al Ruisseau de la Mousquère. Fiquem esquis al coll i remuntem per la canal fins arribar al lac de la Lahude. Veiem imponents les pales del Pic de Barbe davant nostre. Amb paciència anem fent zetes fins al cim amb els esquis als peus. Molt bon descens amb neu cremeta primer per la canal que surt a l'esquerra del cim i després pel Turon de la Lahude, per enllaçar amb la ruta de pujada després d'un flanqueig fins al plateau d'Aoube. Baixem a la vall i acabem el dia pujant al col du Tourmalet.

+1600 m
19 Km
BE S3

Soum des Aulhères (2168 m)

Ens traslladem a l'estació de Luz-Ardiden per fer una bonica matinal al Soum des Aulhères en un dia rúfol amb vent i neu.

+440 m
6 Km
F-S2

Pic de Bédera (2513 m)

Ruta pràcticament idèntica al pic de Barbe però un cop al lac de la Lahude anem a buscar el cim de la dreta per la pala principal fins a un petit coll (2404 m) i canviem de vessant resseguint la cresta ampla fins al cim.

+1100 m
10 Km
BE-S3

Hem sigut l'Albert, el Xavi i el Marc.

28/1/2023 - 1/1/2024.

molt bona activitat, i ben trobat el destí en un començament de temporada que només pot fer que millorar!

... per cert, al costat del pic de Barbe i molt recomenable hi ha el Pic de Lurtet: vídeo dels dimecres del dia de reis de l'any 2010 del Barbe i Lurtet, 'en Rosso' ;)

Marc ha dit...

Gràcies Jaume! que tinguis molt bon 2024 i una bona temporada que tot just comença!
El Lurtet estava a la llista però vam descartar les cares nord perquè estaven com un vidre..

Bones traces
Marc

Enhorabona, Marc! Fa més goig del que em pensava. Bon any nou!