24 de gen. 2024

1er Cap de Setmana de pràctiques Curs d'Iniciació d'Esquí de Muntanya 2024

Cap de setmana 20 i 21 de gener del 2024

Aquest cap de setmana hem anat al refugi del CEG de la Molina sis cursetistes, un guia i dos socis de suport per a fer les pràctiques el curs d’iniciació d’esquí de muntanya.

Dissabte al matí, en un conegut bar de Puigcerdà mentre esmorzem, en el Xavi González, el guia, va començar a explicar el que faríem al llarg del cap de setmana, els temes a tractar i ja dona consells de com manar vestits per fer aquesta activitat: anar per capes per la variabilitat de sensacions tèrmiques per les que es passa. Tot seguit enfilem cap a les pistes de Porté- Puymorens per fer les primeres pràctiques. Al pàrquing vam parlar del material: què cal dur i com s’ha d’emprar, cuidar i col·locar: pells, arva, pala, sonda, esquís, fixacions, etc.

Ja calçats, va ensenyar el protocol d’arva i com progressar foquejant, Comencem l’ascens en direcció al Pic de la Mina pel camí a la dreta de les pistes. primer suaument, després agafant més ritme.

En Xavi deixa que els cursetistes marquin el ritme, anant-se tornant al davant. Es veu que és un grup àgil i ràpid. Primer gir progressiu i aviat volta maria.

Als que ja n’hem fent moltes, ens va bé revisar la col·locació dels pals per assegurar cada moviment. També fem pràctiques de posar i treure ganivetes. Les instruccions del guia són calmes, clares i  concises. L'objectiu avui no és fer cim sinó assimilar i pràctica tècniques bàsiques de progressió. Pugem una mica més amunt del remuntador Le Dôme de la Mine, treiem pells, cordem botes i comencem les pràctiques de descens en aquest ordre: posició, cunya, stem. gir per salt. En Xavi insisteix en què baixar no és derrapar sinó virar, conduir el gir. Baixant per pistes, que és on trobem neu acceptable per baixar sense destrossar esquís, arribem al pàrquing ja de tarda.

Com a premi anem a prendre una xocolata calenta a Puigcerdà, que ens fa d’allò més feliços. Al vespre, abans de sopar, ja al refugi segueix la instrucció basada en nivologia i observació del terreny.

Diumenge al matí decidim anar a Formiguères.

Pujarem pel camí que flanqueja la vall de Galba fins arribar a la Serra de Mauri i baixarem per pistes.

L’itinerari, però, l’anem decidint sobre la marxa en funció de les observacions de la neu i del terreny. Fem pràctiques de posar i treure ganivetes, grampons i esquís.

L'ascens es fa a bon ritme tot i les transicions i la dificultat d’avançar per alguns trams gelats. En arribar a la Serra de Mauri la neu desapareix.

Avancem caminant un tram des d’on tenim una perspectiva molt ample i bonica del Canigó i altres cims del Pirineu. Ens mengem l’entrepà ben ventats i decidim recular fins a tornar a trobar neu. Realitzem el llarg descens per pistes.

Ha estat un plaer compartir aquests assolellats dies d’hivern amb aquests joves, amb ganes d’aprendre i fer muntanya. En acomiadar-nos ens mostren el seu agraïment. Esperem retrobar-nos aviat a les