17 de gen. 2023

Sortida de Cicle: Tossal del Rus 2.667m i Tuc del Muntanyó 2.610m

Arriba el cap de setmana de cicle i les condicions no estan per anar al Sarrahèra, a més,  el que ens arriba és que la Vall d'Aran en general està just, així que busquem alternatives. Estem dubtant entre anar a la zona de Boí o més per Panticosa-Formigal, i finalment ens decidim per Boí ... a veure en quina alçada ens trobarem la neu!

Dissabte 14/01/2023: Tossal del Rus 2.667m per la Vall de Sant Martí

Portem diferent propostes per acabar de concretar i el divendres convenim a apuntar al Pic de Filià per la Vall de Sant Martí.

Quedem a "la corba" per on s'accedeix a la vall, carreguem esquís i agafem el camí d'hivern (camí passat el pont direcció a l'estació).  Aviat veiem que la poca neu que ha quedat a cotes baixes, s'ha gelat completament, pel que el camí és una autèntica pista de gel, així que anem avançant pels costats intentant de no trepitjar-la.

Seguim pujant  i malauradament el verd domina al blanc ... creuem el riu, seguim pel marge dret i és a 2.000m  (on hi ha l'indicador del Port del Rus) on podem calçar esquís ... el porteig ha estat considerable!!!

Anem guanyant alçada i es va obrint la Vall amb tots els seus cims: Tossal de la Mina, Lo castell del Rus, el Tuc de Moró, etc.  i també veiem el port del Rus, cap on anem - ara ja amb esquís als peus.

Un cop arribem al port,  tenim un vent molt fort (a l'estil Torb) que fa aixecar la neu que ens pica a la cara. No ens ho esperàvem i veiem que en aquestes condicions no podem continuar pel llom.

Ens retirem buscant un lloc més arrecerat i després anem tornant però tenim el regust de sortida "no acabada" i en cada parada ens plantegem diverses opcions per completar-la.

Enmig d'aquests debats, veiem que hi ha una parella al Port del Rus i el vent no és el d'abans (almenys així és veu de lluny) i decidim (gràcies a la determinació del Carles) tornar a posar pells i anar al Tossal del Rus 2.667m - ja se'ns ha fet tard per anar al Filià. Les condicions són molt millors que només fa una estona i ara si, fem el cim! No sé si som uns impacients per haver-nos retirat ràpid però no hi ha dubte que som uns motivats per tornar-ho a intentar.

Per la tornada desfem el camí d'anada i trobem neu amb una mica de tot: dura, crosta, pols, etc. i més ràpid del que voldríem arribem al punt de descalçar esquís. Aquest cop seguim el GR o camí d'estiu que no té gel i fa més còmode la baixada.

Al final ens surten 1.150m de desnivell amb la "doble pujada" i 14 kms ... que no està malament per una primera sortida!

Diumenge 15/01/2023: Tuc del Muntanyó 2.610m des de l'estació de Boí-Taüll +600m

Al sopar comentem diferents propostes pel diumenge però tenim l'amenaça que vindrà un "gran marró" pels vols de les 13h així que ens decantem per una opció més conservadora, sortint de pistes.

En la sortida anterior vam veure que la Vall de Manyanet estava ben innivada (encara que amb la neu alta)  així que anem amb la idea de fer una circular, passant pel Tuc del Muntanyó, per després "tirar-nos" cap a la Vall de Manyanet per remuntar prop del Pic de Raspes Roies i baixar tancant la circular.

Sortim per la pista a l'esquerra de l'estació i remuntem per una pista vermella tancada. Després enllacem amb els itineraris que tenen definits d'esquí de muntanya fins que arribem al coll del Muntanyó.

Al coll podem veure la Vall de Manyanet però ens adonem que la circular que havíem pensat no es pot fer per manca de neu en algun punt. De tota manera, primer anem cap al Muntanyó on de moment hi ha força neu i en prou bones condicions per seguir amb esquís ... que no ens traurem fins al cim! La pala té el seu punt de pendent, el que dóna més satisfacció de fer el cim que, per cert, ningú havíem fet abans.

Quan tornem al coll, alguns decidim baixar cap a la vall de Manyanet, per inspeccionar una mica la vall i fer uns metres més. També neu de tota mena però que es pot anar fent bé. Veiem el pic de Filia (el nostre objectiu d'ahir) que el podríem fer per aquesta banda (anem allargant la llista de futures sortides) i després de baixar uns 200m tornem a posar pells per tornar al coll.

Ja ha començat a nevar pel que no ens entretenim, traiem pells i avall. Quan arribem a peu de pistes la nevada es va animant ... tant de bo les previsions és compleixin.

I el vídeo del Carles, un bon resum del cap de setmana!

Carles P., Héctor A., Manel C., Leticia P., Paco P., Oriol S., Jaume S., Roser R., Marina G., Josep B., Rosa S., Lorena T., Núria P.

Gracies a les coordis - Nuria i Lorena - per l'esforç de trobar en condicions adverses una alternativa per gaudir de l'esqui en bona companyia.
Gràcies Carles pel video.

carai quin èxit amb les condicions que hi havia arreu! us ho heu ben currat, felicitats! Bobna piulada, i fantàstic video!!!!

Lorena ha dit...

Un cap de setmana genial, súper divertit, amb uns companys fantàstics i mooolt motivats! Genials la piulada i el video!

Paco ha dit...

Moltes gràcies a tots, però sobretot a la Lorena i la Núria per coordinar-ho tan bé!! Fantàstica piulada, gran sortida i boníssim el vídeo!

Bona elecció!! felicitats per les sortides i el bon rotllo, es transmet ;)

roser ha dit...

Cap de setmana molt ben aprofitat!

Fa molt bona pinta, tot i que la neu comencés amunt.....jo també m'apunto a la vall de manyanet i filià :) Enhorabona per la sortida!!!