8 de des. 2021

Un Chartreuse !!

Els temporals de neu a la vista, el vent, perill d'allaus elevat... Quina és la zona més piulada a skitour els darrers dies ? La Chartreuse... doncs allà anem.

La Chartreuse és un massís als pre Alps, just al nord de Grenoble. És un massís d'altitud modesta, el cim més alt té 2068m, com els seus veïns Vercors i Aravís. Tot i això gaudeix de bones innivacions a l'hivern.

Ens ubiquem a Saint Pierre de Chartreuse, podríem dir que és el nucli del massís. Des d'allà hem fet diversos cims, un d'ells directament des del poble, els altres amb un desplaçament de 3km.

Diumenge 5 de desembre Bec de la Scia 1783m +1000 F/S2

Tot i el cel gris de moment no neva, ho ha estat fent tota la nit, anuncien "quelques flocons".Sortim de la casa on estem allotjats per remuntar amb esquís fins el poble per un camí de vianants. Des del poble seguim la carena de bosc que puja en direcció est. El recorregut combina trams per l'estació d'esquí (tancada) i trams pel bosc i no presenta cap dificultat fins arribar al final de l'estació 1680m. Des d'aquest punt remuntem uns 100m fins a la base rocallosa del cim on descalcem esquís i pugem per la seva vessant oest, camí força dret i amb molta neu que dificulta la progressió. Sense més fem cim on hi ha una taula d'orientació.

El descens el fem per les pistes, aprofitant que estan tancades, els "quelques flocons" s'han convertit en una nevada important.

A destacar la gran quantitat d'esquiadors i esquiadores de muntanya que hi havia, deu ser el Puigllançada de la zona.

Dilluns 6 de desembre Bec de Charvet 1738m +800m F+/S3

Gran bo !! Ens desplacem fins al nucli de Brevardier on la carretera del Col de Coq està tallada. Ha nevat força i ens tocaria obrir traça si no fos que en aquest país de la Chartreuse sempre hi ha algú que s'avança i l'obre per tu. Se seguix l'itinerari en direcció al col de Coq, a trams pel camí i a trams seguint la carretera. A la cota 1340 s'obre la vall i deixem la carretera que va al col de Coq per girar a ple sud fins a la base del Bec de Charvet.

Per arribar al cim cal prendre el llom nord, emboscat i molt dret, que obliga a fer moltes llaçades tècniques. El cim és planer i obert, mirador excel.lent del Chamechaude la dent de Crolles i el Pravouta.

El descens el fem a ple nord, a l'esquerra de les traces de pujada, per dins del bosc, molt dret, fins a creuar un sender i posteriorment arribar a una pista que seguim fins a trobar la traça de pujada.

Dimarts 7 de desembre Pravouta 1760m i Roc d'Arguille 1768m +1200m F/S2

Després d'un nou episodi de nevades a la nit torna a fer bon dia i decidim aprofitar les condicions i fer dos cims clàssics de la zona, per un itinerari no tan clàssic.

La sortida és a l'aparcament al fons de la vall a l'est del poble, punt anomenat Perquelin. Se segueix la vall que puja en ple nord fins al col des Ayes 1538m, el recorregut és un camí més o menys ample segons el tram.

Des del coll des Ayes remuntem en direcció sud oest per les pales del Pravouta fins arribar a la seva carena sud, que puja directa des del col de Coq. Un cop al cim del Pravouta ens adonem de la dimensió de la fama d'aquest sector, ens trobem unes 15 persones al cim i moltes més que estan fent altres itineraris o encara no han arribat.

Baixem direcció nord per unes amples i apetitoses pales de neu pols que ens porten fins al refugi lliure de Pravouta 1605m (unes 15 persones rondant), posem pells i remuntem la traça fins el cim del Roc d'Arguille, aquí hem aconseguit estar sols.

Ja es veu el canvi de temps que va entrant, esquiem per les amples pales en direcció sud per saltar la vessant i anar a parar a pocs metres del col de Coq. Només queda arribar al col de Coq baixar pocs metres de desnivell per la carretera i remuntar fins el col des Ayes. El descens pel camí de pujada gaudint del paquet de neu.

El dimecres 8 de desembre ens llevem nevant amb neu humida, ho deixem estar i baixem cap a Barcelona, esquivant els problemes per neu que han tingut a les altres valls dels Alps.

Alguns comentaris

A la Chartreuse hi ha diversos nuclis per fer activitat, entre ells potser hi ha colls de carretera tallats.

Trobareu comerços i botigues de material de muntanya.

També hi ha diverses estacions d'esquí, a tenir en compte per fer activitat en cas de mal temps si estan tancades.

Alguns sectors recorden els Dolomites, valls profundes, cims amb penya-segats, etc això fa que l'ambient sigui més alpí.

La proximitat a Grenoble i Chambéry fa que els itineraris siguin molt freqüentats, sobretot si hi ha bones condicions de neu.

Mapa de la zona 3334OT Massif de la Chartreuse

Hi hem estat l'Hèctor A, Manel C, Carles P, Míriam M i Ricard M

Bones traces !!

Quan la meteo et força a cercar itineraris kms enllà...
Gran elecció - no ha de ser senzill - un encert.
Qui no arrisca, no pisca...
Bones traces.
Manel C.

Fa molt goig, l'heu ben encertat. Chapeau!

Agus ha dit...

Bona escapada, ens l'apuntem.

Imatges de postal. Bona tria! Felicitats!!!

Carai...els quelques flocons com sel's gasten! ben triat, quin gust de paisatges nevats!

L'heu ben encertada!!! no deu ser fàcil enganxar la chartreuse així de bé....m'apunto l'escapada per quan es tornin a donar condicions excepcionals com les que heu trobat....cabr......ns!!!! hahaha