16 de des. 2019

Travessa Núria-Vallter-Núria per la carena fronterera

Clàssica travessa de Núria a Vallter per la carena

**, S3, PD

Dissabte 14 /12 /2019

De Núria a Vallter per Noucreus-Pic de la Vaca-Coll Marrana- (+ Bastiments) Refugi Ull de Ter

14,59 Km; 1100m. de pujada; 880 de baixada, 6h 30 min
(+ 1500 pujant al Batiments);

Tot el trajecte molt ben innivat excepte els colls que es troben ventadíssims
Vent fort de mestral a la carena i coll de la Marrana, arrecerats a la resta.

Precaucions per allaus:
L'idea era fer la travessa pel Coll de Torreneules, però havent ventat d'oest, la seva orientació est la feia del tot desaconsellable pel risc d'acumulacions de plaques de neu provocades pel vent
Comencem ben d'hora per evitar que es transformi la neu degut a la calor, i al mateix temps evitant possibles purgues o allaus de fusió sobre la neu humitejada per la pluja que cau el dia anterior per sota de 2300 m., així com per les altes temperatures.

Arribada a Núria amb el primer cremallera. El sol despunta i ens deixa veure encara la lluna. Son les  7'40

Pugem per la coma de Noucreus fins al pic de la Fossa del Gegant amb neu amb excel.lents condicions, tot i que la nit anterior ha plogut a la zona de Núria (mentre plovia a Núria nevava a a Vallter segons ens explicava la guarda del refugi)

Arribant al Coll de Nou Creus / Fossa del Gegant  (pujant per la Coma de Noucreus,  el pic de Nou Creus queda a l'esquerra, i la Fossa del gegant a la dreta)
Carenejem amb vent de mestral potent i amb algun tram amb neu precària enduta pel vent (no hem de treure però esquís dels peus) desde coll de Nou Creus, Pic de la Fossa del gegant, i Pic de la Vaca.

La travessa va en bona part per la carena que separa França i Espanya, amb unes vistes immenses en tot moment.

Ens sorprèn la llengua de neu que a les carenes el vent no s'emporta degut a que queda compactada pel pas dels esquiadors!
 El Coll de Torreneules, davant nostre, una mica a la dreta de l'imatge, que descartem per acumulació de plaques de neu

La Vall de la Coma de Vaca, cap a on baixem amb una neu excel.lent

Acabat  un increïble  descens desde el coll del pic de la Vaca, amb neu pols compactada, ja posant pells per pujar al coll de la Marrana. La neu no es transformarà fins ja arribant al refugi d'Ull de Ter.

Com que arribem al coll força aviat,  El Ramon i el Dani s'animen a pujar al Bastiments, mentre que la resta baixem tranquilament per arribar cap a les 15'30 al refugi, després de disfrutar d'una neu excel.lent encara al coll de la Marrana.

Passem una tarda/ nit fantàstica en mans de l'hospitalitat de l'amabilíssima guarda i resta de l'equip, amb un sopar boníssim, i bones converses en que descobrim detalls de l'història de l'antic refugi de l'any 1909, una joia d'estil modernista, que segons ens diuen es va perdre degut a les males condicions del ciment emprat en la contrucció; i a que en temps de guerra i presència de maquis per la zona no va interessar que es mantingués en peu.

Diumenge 15 /12 /2019

Del refugi d'Ull de Ter a Núria en el recorregut invers

El dia despunta serè pero ventat. Desde el refugi les vistes arriben fins al Mediterrani.

El vent segueix sense perdonar a les carenes
De nou disfrutem d'uns boníssims descens, fins a la part baixa però, on la neu ja s'ha transformat,  primavera al cantó solà i duríssima al torrent de Noucreus, per on baixem

En el punt del pont on es separen les comes de Noufonts i Noucreus, ja arribant a Núria,  ens soprenen les marques de l'aigua, encara mes pronunciades que el dia anterior

I ens trobem amb un allau de fusió que les altes temperatures van provocar la tarda d'ahir!!

Hem disfrutat d'unes molt bones esquiades, una clàssica i molt recomanable excursió, i una encara  millor companyia!

Erem -d'esquerra a dreta- el Rodolfo, el Ramon, la Mercè, el Cesc i el Dani

Molt bona sortida, bona piulada. D'agraïr les fotografies i comentaris sobre les condicions de la neu. Un currada. Grácies i bones traces.
Manel C.

Bona sortida i gràcies pel parte de neu! ;-))

felicitats a tots per la travessa.

Molt bonic poder fer travessa! Felicitats!!!

pep lluís (ropits) ha dit...

Bona piulada i bones fotos

Molt bé, valents ... sortida amb risc elevat però veig que ho heu trampejat bé. Felicitats!!!