17 de des. 2019

Pic Alt del Covil 2358m i Pic d'Enclar 2372m

Pel coll de Montaner +1250m F / S2 (S3 en funció de la ruta escollida sobretot al Pic d'Enclar) orientació de la vall nord est.

L'Alt Urgell des de l'Alt del Covil
Aquesta vall ja l'havíem ressenyat pel Pic de Carroi, ara ens endinsem fins el fons de la vall per arribar fins al coll Montaner que dona accés als dos cims.

Un apunt de toponímia: la cartografia Andorrana anomena collada de Muntaner i Pic del Cubil, mentre que la cartografia catalana els anomena Coll Montaner i Alt del Covil.

Aquesta sortida torna a ser ideal per a dies de molta neu, pendents suaus i boscos amples que faran de bon fer amb un paquet de neu pols, val a dir que no ha estat el cas del dia escollit per nosaltres... Això és vàlid per als dos cims, tret de la part final del pic d'Enclar, redreça una mica i caldria estar més atents.

L'aparcament és al mateix punt que per al pic de Carroi, sortint de Sispony (Andorra) per la pista dels Cortals fins a una casa anomenada els Fenerols, normalment la carretera està neta o oberta fins a aquest punt.

El Casamanya sempre vigilant l'ascenció
La ruta segueix la vall primer per la pista dels Cortals, retallant els revolts pel costat del riu fins als Cortals. Passades les cases la pista torna a baixar fins el riu i un cop creuat seguim el sender fins al coll Montaner. Podem anar traçant pel bosc que queda a la nostra esquerra (pujant).

Des del Coll es veuen els dos cims, escollim el primer en funció de la innivació i estat de la neu.

L'Alt del Covil és menys dret, segueix una carena fins arribar al llindar de les pistes d'esquí de Pal, durant 300 metres perdem la solitud de l'itinerari fins el cim, que compartim amb esquiadors de pista i skimos diversos.

Coll Montaner
La pujada al Pic d'Enclar es fa seguint l'ample pendent de bosc sense itinerari definit, a mesura que ens apropem al cim el pendent és un xic més dret i només queden arbres dispersos. L'accés al cim no té cap dificultat. (m'he quedat a uns 200m de cim, fer el darrer tram sol, obrint traça i fent tard la millor opció era baixar).

La zona encara pot donar una mica més, fent carena fins al Bony de la Pica 2405m i baixar un tram de la canal ampla 8orientació nord-oest) que apunta a Os de Civís.

Pel descens aprofitarem el bosc, prou obert com per gaudir d'una bona baixada, arribats al punt de creuament del riu es pot seguir pel marge dret fins just el pont sota Fenerols.

Hi hem estat l'Anna M, manel C i Ricard M

Bones traces !!

La carena del Salòria
Alt del Covil

Bona ruta!!

Bona sortida i bona ressenya per anar un dia a la zona. Gràcies!