10 de des. 2019

Gastroesquí cantàbric (de nou en Babia) 6 a 9/12/2019

Esquí de muntanya a les muntanyes de Lleó: Babia, Luna i Ubiñas

A l'abril del 2018, en marxar de La Cueta feia un darrer glop d'aigua la font. Aquella aigua fresca va ser sentida i llavors ja vaig saber que hi tornaria, i en travessa. Sembla que no hagi passat el temps, tot està igual, tant de bo que no canvii mai!

Aquest cop hi hem anat en cotxe fent base a Torrebarrio al peu de les Ubiñas, i amb desplaçaments curts per fer 4 excursions ben variades. Sempre amb un bon dinar i/o sopar per rematar la feina i agafar forces per l'endemà.
Les Ubiñas

Temps canviant i neus al punt, com de primavera, tret de dilluns més dura. De fet diumenge ens ha plogut i ens hem castigat per les Sidreries d'Oviedo, a poc més d'una hora en cotxe.

Resum de l'activitat:

Divendres 6 de desembre, matí: Pic de Ferreirúa 1976m des de l'accés a Puertu Ventana (a 1km)
+/-500m; 5km; F, *, S2; 2h
Ferreirúa Father Mountain - cegesqui 6-12-2019 from jaumesquidemuntanya on Vimeo.

Cim agraït, fàcil i directe, amb bona baixada... la matinal ideal! Deixem els cotxes a 1km del Coll, en una corba sobre el torrent de Llamuergos. Remuntem la vall deixant el torrent a l'esquerra fins a un marcat coll, La Corona, on girem al N per pendents més drets i després pel llom fins al cim. Descens buscant les pales més dretes, orientades a S i amb neu cremeta al punt (pendents que després ens explicaran que a la primavera són molt allavosos...)

Divendres 6 de desembre, tarda: Pic de Busbudín 1928m (la Rebollosa) des del Puertu Ventana 1588m
+/-400m; 4km; F, *, S2; 1-2h

Sense descalçar botes, carreguem esquís al cotxe i ens apropem al Coll. També amb esquís als peus i força gruix de neu seguim traces endinsant-nos a Astúries. Passem la Braña Nueva i enfilem els lloms d'aquest cim fàcil i de grans vistes: les Ubiñas, Colines, Huerto del Diablo... i terres d'ossos i sidra.

Hem fet molta gana i el sopar i tertúlia a la Farrapona (a Torrestío) ha estat memorable i de ***** a cegesquigoumand.

Dissabte 7 de desembre: Travessa de Torrestío 1370m a La Cueta 1442m
+850/-770m; 16km; F, ***, S2-S3; 5-6h (1h més si es puja a la Peña Orniz)

Aquesta puríssima ha estat a la Cantàbrica per les ganes de fer aquesta travessa. I no ens ha decepcionat!

El dia es lleva tapadot i no calcem esquís fins un parell de km a sobre el poble, a la vall de Valverde. A 1500m els prats fangosos es converteixen en blanc intens i l'excursió pren interés en girar (N) per la bonica Vall de Cualmarce i després el coll de Calabazosa. El dia s'obre, les boires escampen i fem un primer descens fins La Foz, d'on ja veiem la cara E de la Peña Orniz.

Aquest racó és preciós, però quan arribem a 90m del cim torna a estar ben tapat i deixem passar de llarg el cim (alguns ja el vàrem fer al 2018). La baixada ja és terreny conegut, amb trams plans i pales interessants... però el millor ens espera a La Cueta on tenim taula reservada per dinar a les 16h a l'Hostal Picos Blancos, tornarà a ser memorable. Un taxi ens retorna a Torrestío a buscar els cotxes, però avui no cal sopar!

Diumenge 8 de desembre: Sidra i altres coses bones a Oviedo...

Dilluns 9 de desembre: Rebollosas 1928m, Veiga Socellares (punta 1750) i Beiforco 1839m des del Puertu Ventana
+/-600m; 8km; PD, **, S2-S3; 3-4h

La idea original era pujar al Güerto'l Diablo passant per les Rebollosas... Neu molt dura i boires que se'ns han anat menjant ens han fet modificar els plans i després d'esquiar la N del Rebollosas cap a Socellares hem encadenat cims de menys alçada (pujant amb grampons, baixant amb esquís) orientats a S per acabar fent volta circular de tornada al Puertu Ventana...

Gràcies Anna, Carles P., Pep, Manel, Ricard i Marta per deixar-vos enredar (avís: a La Cueta vaig tornar a veure d'aquella aigua...)

Bones traces!!!

Molt més que esquí, terres senzilles, pobles amb ànima on hem passat vesprades inoblidables ... A part de sidra, potser sense pensar-hi gaire, tots vam beure aigua de La Cueta...

Bona estada, nous paisatges i racons descoberts i per descobrir encara.
La seva gent, la seva gastronomia i,... la seva aigua...

M'he passat tot el matí en Babia... somiant amb neu i el botillo.
Salut, bones traces, i gastronomia...

Dies d'esqui i de descoberta d'espais que encara gaudeixen de la tranquilitat de la muntanya i del ritme de temps preterits.. no cal gaire més.. Videos a l'alçada d'aquest lloc! Merci a tots!

jordi laparra ha dit...

Caram tu! videos espectaculars molt bona activitat...estic en Babia! vull dir enlluernat, a la lluna, a la parra...somiant!
mooooolt bona!

LLocs de descoberta... fantàstic. I a sobre amb bon menjar, que més es pot demanar.

Gràcies per fer-nos conèixer aquests llocs i felicitats a tots.