6 d’abr. 2016

La cabana de Salistre i el pic de Gaziès (2.457 m.)

2 i 3 d'abril de 2016

Magnífica travessa amb l'objectiu de fer el pic de Gaziès situat entre les valls d'Aspe i d'Ossau. La seva imatge des del pic d'Ayous ens va captivar des del primer moment. La intenció és sortir del Portalet, terreny normalment traçat arreu i arribar a la terra promesa: una cabana de somni, la cabana de Salistre, i un pic amb caracter com és el Gaziès amb un descens 5 estrelles.

Dissabte, 2 d'abril

Cabana de l'Araille (1.710 m., Portalet) - coll d'Anéou (2.083 m.) - cabanes de la Hosse - llac de Bersau (2.103 m.) - refugi d'Ayous (1.982 m.) - coll d'Ayous (2.188 m.) - cabana Baigt de St-Cours (1.600 m.) - cota 1.398 m. - cabana de Salistre (1.720 m.)
+1.500 aprox., 19,5 km., S2***, 8h30

Sortim de bon matí de la cabana d'Araille, travessem un pontet i ens dirigim cap a unes construccions que veiem a la nostra esquerra. Anem avançant seguint una traça que marxa en direcció al Pène de la Glère SW. Entrem en una zona de difícil orientació, finalment ens dirigim en fort pendent cap al coll d'Anéou que no és visible fins que ets ben bé a dalt. Des del coll el paisatge és immens. El vent bufa fort, un aïllant decideix marxar muntanya avall...el retrobem i ara a xalar amb la neu que trobem, després vindrà un llarg flanqueig per la dreta del barranc fins a les cabanes de la Hasse. Uns esquiadors que baixen sota les parets que defensen el Castérau ens marquen el nostre proper ascens, fa calor... Anem obrint traça fins al llac de Bersau, de tant en tant veiem algun esquiador vagant per la zona. Les vistes des del llac cap al Castérau i Midi són ben alpines.

Baixem prop del refugi d'Ayous per iniciar la tercera ascensió del dia. Ràpidament assolim el coll d'Ayous i davant nostre s'obre una vall llarga i espectacular que convida a un descens infinit.

Al voltant dels 1.600 m. arribem a la cabana Baigt de St-Cours. Una cabana amb prou bones condicions: taula, dos matalassos, banqueta, estufa i aigua a prop. Dubtem si quedar-nos-hi...decidim continuar. L'endemà tenim molta feina i la cabana de Salistre promet.

Continuem amb esquís als peus per la dreta del barranc fins a la cota 1.400 aprox. A partir d'aquí haurem de fer un llarg flanqueig en ascens amb els esquís a l'esquena, són uns 100 metres de pujada i ja tornem a calçar esquís, isards aquí i allà aprofiten les pastures que comencen a verdejar. Una mica més amunt un parell de perdius han perdut la blancor hivernal. Amb neu suficient arribem al voltant dels 1.700 m. a una petita coma, flanquegem a la dreta N fins que albirem la cabana, són quarts de 7 de la tarda, el lloc és impressionant: vistes arreu amb el Capéran de Sesques dominant la vall. La cabana és petita però acollidora: estufa i una mica de llenya, un matalàs, taula amb cadires,... Aquests dies l'aigua és lluny al fons del barranc. Ens espera un abundant sopar després de 8h30 de marxa més parades. Llums de primavera i posta de sol, el paradís existeix!

Diumenge, 3 d'abril

Cabana de Salistre (1.720 m.) - pic de Gaziès (2.457 m.) - cabana d'Aule (1.711 m.) - cabana de Bious-Oumette (1.302 m.) - carretera D-934 prop de Gabas (1. 067 m.)
+ 800 m. / -1.400 m. aprox. 11,5 km., S3***, 7h

Amb recança deixem la cabana i comencem a pujar pel llom que ens queda al sud. La pujada molt alpina és sostinguda. Es veuen esllavissades arreu. Aviat la cabana és un punt petit a mitja vall, a l'altra banda del torrent veiem la cabana de Cap de Guerren.

Al voltant dels 2.100 m. el terreny es fa una mica més acollidor. Enfilem un tub per després fer un llarg flanqueig que ens durà fins a les proximitats del pic de Gaziès, abans passem un tram força exposat. Dubtem sobre la punta que correspon al cim, finalment deixem els esquís uns 15 metres per sota de la que ara sabem és la punta occidental del pic de Gaziès on pugem a peu. Des de dalt observem que podíem haver arribat amb esquís pel costat S. Els núvols han deixat el dia gris, costarà una mica resseguir el relleu de baixada.

Contents iniciem un descens per una vall excepcional, salvatge. La neu no presenta les millors condicions, una mica pesada i crostada. Baixem amb cura, a mesura que baixem la vall es va encaixant, amb risc alt d'allaus ha de ser perillosa. Al voltant de la cota 2.060 el barranc s'encaixa molt i decidim sortir per un petit collet que queda a la dreta, l'encertem. Arribem ja més tranquil·lament a la cabana d'Aule. Una allau, no sabem quan, va desplaçar una part de l'edifici i va enfonsar el teulat. Continuem baixant per la banda dreta del barranc, travessem un allau potent i a la cota 1.550 m. aprox. passem a l'esquerra del barranc per on veiem que davalla el camí. Baixem una mica més amb esquís, aviat tocarà dur els esquís a l'esquena. Davallem el camí fins sota l'embassament de Bious-Artigues. Des d'allà resten al voltant de 4 km de carretera asfaltada fins arribar prop de Gabas on trobem la carretera principal que puja al Portalet. Una parella de francesos ens acosten amb el seu cotxe a buscar la nostre voiture que que ha passat la nit dalt del Portalet, gràcies! Satisfets, tornem a casa amb el pensament emboirat pels bons records d'aquests dos dies.

Berta, Roser i Pep.

Bones i solitàries traces!

Carai Pep, no pares, tens una piulada per cada dia. Jo de gran vull ser com tu ..;-). Merci per compartir-les!!!

albert ha dit...

Magnífic Pep, sortida ferestega. El crepuscle amb unes llums memorables, suposo que era un crepuscle vespertí. El cimet de la segona fotografia no es pot despreciar té nom?

Salut

Grandíssim cap de setmana!!!! Inoblidable....

Carles ha dit...

Carai quina sortida!!! cabanes, valls, kilómetres de neu, .. Bona entrada a la primavera!

roser ha dit...

sí, que xulo!!
justament per cabanes no s'ha pas de patir...i, posats a triar, val la pena escollir la de salistre.

Estebe ha dit...

Precioso!!!

Como me gustan ese tipo de salidas, con chabola y en los valles de Aspe y Ossau...

Enhorabuena!

Carles Lluch ha dit...

M'agrada molt aquesta circular que heu traçat. Felicitats!

Molt bona; ideal per repetir. Me l'apunto !!!
Felicitats

bona, moooolt bona! gràcies Pep & co

precióooos! molt bona travessa,...i quines baixades!!! Una passada, i les fotos també!

Cesc ha dit...

Realment un recorregut molt interessant i les magnífiques cabanes encara el fan més atractiu.