4 de gen. 2015

El vídeo de pasdeguia:

El vídeo del Carles:

El del Jaume:

Esquí de muntanya a Lenk - cegesqui 2015 from jaumesquidemuntanya on Vimeo.

En teníem moltes ganes, de Lenk, i la sort ens ha acompanyat un any més, amb la nevada just a temps, el mateix dia d'arribada i el fred viu que ens ha acompanyat en aquesta setmana ja clàssica de cap d'any en què fem esquí de muntanya famíliar a peu de pistes perquè els més petits tampoc es perdin la festa. Enrere queda el col·lapse per la nevada a les autopistes franceses, del que ens lliurem pels pèls!

Tot ha anat rodó: grans esquiades en neu pols, obrir traça fonda, paisatges de postal, meteo activa amb nevades que han continuat durant la setmana però que ens han permès fer activitat tots els dies. Amb la gran quantitat de neu nova caiguda i el risc 3, hem triat itineraris conservadors, que d'altra banda només es poden fer en aquesta època de l'any. Recorreguts bonics, itineraris en travessa, accessos en transport públic, boscos de somni, grans muntanyes a tocar com el Wildstrubel...

Ens hem allotjat a 1km del poble de Lenk, a l'alberg Kuspo i l'apreski ha estat de categoria: accés lliure a la piscina municipal, amb banys termals exteriors, bombolletes, tobogans... birres, formatges i embotits, fondues.... i wifi!

Resum de l'activitat:

El número que indico a cada itinerari es correspon amb el que apareix al mapa "263 S Wildstrubel" 1:50.000 del SAC-CAS, i a la guia "Skitouren Berner Alpen West" de Ralph Schnegg / Daniel Anker (SAC-CAS). Altra bibliografia: "50 Sitouren - Berner Oberland" de Daniel Anker - Skitourenfürer Rother.

Diumenge 28/12/2014 - Oberlaubhore 1999m des de l'Hotel Simmenfälle a Oberried, 1105m (i excursió per la zona de Metsch).
+/- 900m; F, *, S2; 3h (avui més, especialment per la baixada que és lenta pel gruix enorme); itinerari 507c de mapa 263S.

Neva fort. Ens visita en Daniel des de Zürich i sort d'ell que obre part de la traça, molt fonda. El punt de sortida és al final de la vall, a 3km de Lenk, i s'hi pot arribar en bus. Se segueix el camí pel bosc que porta a la cascada de Simmental i a molts xalets i llogarrets de postal. A la part final és una llomada que es redreça en un bosquet final més altívol però avui es veu ben poc.

Dilluns 29/12/2014 - Fürflue 2125 en travessa des de Lenk- Stoss (1634m) a Lenk 1078m
+1000/-1600m (surten més m del compte per l'ensigalada final...); F, *, S2; 4-6h; it. parcial 505a

Sabem que tenim una finestra de sol i cal aprofitar el matí. Escurcem la pujada prenent el remuntador fins a Stoss (1634m) (11CHF amb preu de grup). Remuntem per les pistes (n'hi ha d'esquí, de trineu i de vianants) fins a Betelberg 1943m. D'aquest punt deixem enrere les pistes i seguim una carena molt agraïda i estètica, pujant i baixant fins l'Stüblenipass (1992m).

Arribem al cim amb els primers flocs i deixem el Rothorn, que és a tocar per un altre any. El descens el gaudim de valent baixant per una llomada de pendent suau (Äbrigat al mapa) i a mesura que es redreça ens anem engrescant en una orgia de neu pols, buscant clarianes al bosc i baixant més del compte, fins al barranc. Arribats a l'èxtasi, toca posar pells i remuntar fins a trobar una pista que en pendent suau i molts km ens torna al poble de Lenk. Gran dia.

Dimarts 30/12/2014 - Tube 2107m, en travessa des de Lenk-Betelberg fins a Lauenen
+500/-1100m; F+, **, S2; 4-5h; it. 510a + 510b

Hi ha travesses clàssiques: la Chamonix-Zermatt, la Crested Butte-Aspen, la Vallter-Mentet... i la Lenk-Gstaad, haha! Cuita al marron, que ens torna a donar una treva pel matí. Pugem fins a Betelberg (1943m) en cabina (21CHF en preu de grup), per baixar esquiant fins a la cota 1700m a Haslerheuberg. Remuntem després fins al Triitlisbergpass, fem un primer turó, fals cim, i el segon amb un tram d'esquís al coll fins al Tube. La nevada (avui lleugera) arriba amb nosaltres.

Els pendents clapats de boscos i xalets que veiem cap a Gstaad ens provoquen i continuem en travessa. Primer fins el pas de Türli (tram exposat i amb alguna placa de vent) i després fins al poble de Lauenen (1252m) on hi arribem esquís als peus a les tres de la tarda.

Fem un bon berenar amb delicatessens locals i birres i a les 16h prenem el bus a Gstaad, on agafem el tren fins a Zweisimmen, i després (sprint a l'andana inclòs!) un altre tren a Lenk, on arribem a les 18h, a temps per sopar.... bufff, molt satisfets.

Dimecres 31/12/2014 - Rauflihorn 2323m des de Grimmialp
+/- 1100m; F, */**, S2; 4h; it. 315a (punt de sortida a 55km/1h de Lenk, i piulat per Rafa i Xavi fa uns anys)

Avui canviem de vall, cap a la veïna Diemtigtal, per fer un clàssic de la zona. L'itinerari és molt traçat i concorregut. Fins als 1700m es progressa per un camí enmig del bosc, on no hi toca el sol i hi fa més que fresca... Arribats a 1700m el paisatge s'obre i és molt contrastat i bonic per les parets rocalloses que tanquen la vall a l'oest. El coll és a 2023m (Grimmifurggi), i la pala fins al cim serà una delícia de descens, sobre la boira que comença a entrar a la vall.

Veiem l'Eiger. La tornada es fa menys pesada i arribem a temps per treure'ns la neu pols a la piscina.
Què més es pot demanar a un dia d'esquí de muntanya? la resposta a la sortida del dia següent...

Dijous 1/01/2015 - Bummeregrat 2193m des de l'Hotel Simmenfälle a Oberried, 1105m
+/- 1000m; F, S2, **; 4h; it. 422b

Des del final de la vall enfilem el bosc sota els contraforts del Wildstrubel. És una bona manera de començar l'any... tot i que la temperatura ha pujat i ja no trobarem la neu pols a les zones assoleiades. Sense gaires complicacions (ens barallem perquè tots volem obrir traça...) arribem al capdemunt. Evitem mirar gaire a l'altre costat, on just arriba una cadira de les pistes d'Adelboden...

El millor és a la part final: gran fondue a l'Hotel Simmenfälle i piscina termal a Lenk... no vull marxar!

Divendres 2/01/2015 - Schatthore 2070 en travessa des de Lenk a Matten
+ 1100m / - 1300m; F+, */**, S2; 4-5h; it. parcial 302b i 302a

Dia de tornada, però que alguns poden aprofitar per traçar la part que encara ens faltava dels voltants de Lenk. D'altres passem el dia a pistes: pels nens és el darrer dia de curset, i hi ha poques coses més gratificants com que després de 6 dies d'esquí, a les 4 de la tarda després de baixar 800m de desnivell de pista, el teu fill et demanin: una més papa!

Daniel B, JordiG, Fina, Roser, Pep, Míriam, Teresa, Anna, Ricard, Manel, Joanmanuel, Jordi I, Núria, Carles, Marina, Oriol, Pau, Sílvia, Dani, Joana, Bernat, Berta i Jaume.

Gràcies a tots i totes, i bones traces pel 2015!!!

Agus ha dit...

Espectacular! Quina neu heu trobat!

Jordi G ha dit...

Gran setmana i gran piulada!
Gràcies Jaume!

Molt Bona setmana, amb una neu que hem pogut gaudir tots,
Gràcies a tots aquests dies i per aquesta pialada

Jaume, tot perfecte, com de costum. Tambe el suspense de sibal final nevaria o no. El teu olfacte no ens ha fallat, i com sempre has sapigut trobar la neu. Gracies.

Molt bon resum d'una setmana fantàstica d'hivern, fred i neu pols. Gràcies Jaume per tota la organitzacio i a tots per la companyia!!

Ha estat un plaer estressar-me amb vosaltres aquests dies !! gràcies per l'organització i pel vídeo, molt suggerent...

La sort i la neu pols és dels audaços.

Carlos M. ha dit...

oleoleole!!!!

jordi laparra ha dit...

Fantàstic , la crònica , el vídeo , el lloc i l'ambient! Uns cracks!!!! Molt bon any a tots!!!!!!

Joan Manuel ha dit...

Grans muntanyes, grans dies, grans amics, grans records ..

doncs si la sort i la neu pols és dels audaços, siguem audaços!

Gràcies a tots/es i que en poguem fer moltes com aquesta (el tema estrés va lligat als horaris suïssos i sopar a les 18:30... això costarà de canviar!)
bones traces

jordi ha dit...

Nois em sembla una passada. La meva felicitacio per la vostra tasca i que per molts anys pogueu portar l'impomta del Club tan amunt.