19 de març 2014

Collarada (2886) i Volta al Bisaurín (2669)

Era el cap de setmana escollit, el que ja no sabíem és que el temps ens deixaria veure una de les vistes més espectaculars en 360º .
Divendres anem a dormir a Villanúa, a l'Alberg Triton, sopar justet i i esmorzar encara més.
A la benzinera vam recollir el permís que ens autoritza pujar per la pista fins més amunt de la barrera.

Collarada (2886)
Dissabte 15 de març, .
Desnivell: +/- 1600. Distància: 13,300 km. Dificultat: **. Horari: 8 hores. Track: GPS

Son quarts de vuit que ja estem a la pista, deixem el cotxe a la cota 1300, tot just on travessa el camí vell del Collarada, els esquis és els calcem poc abans d'arribar al refugi de la Trapa (1750), ja veiem la canal que hem de pujar per guanyar la primera barrera rocosa, es veu dreta.
Quan arribem al peu de la canal decidim pujar amb grampons, la neu està molt dura i el pendent considerable.

Un cop superada aquesta primera banda rocosa és qüestió d'anar fent sense cap dificultat més que l'anar fent fins arribar al peu de segona canal. Carreguem esquís i tornem a calçar grampons i arribem dalt del cim, la vista que es veu des del cim és espectacular...

i la baixada encara més, baixem les dues canals, amb una neu primavera que deixa fer un descens de més de 1100 metres, d'una llarga pista que gaudim d'allò més.

Un total de 8 hores per fer una bona sortida.
Ara toca canviar de vall, anar al refugi de Lizara, demà toca una altre gran cim.

Diumenge 16 de març,
Volta al Bisaurin (2669), pujant per Plana Mistresa i baixant per Cuello de lo Foraton
Desnivell: +/- 1160. Distància: 11,5 km. Dificultat: ***. Horari: 6 hores.
Track GPS
Durant tota la nit que s'ha sentit bufar el vent.
Passa un quart de les vuit que ja estem de camí, posem camí cap la plana de Mistresa pel camí de Bernera, fins als aiguamolls,
on posem direcció a coll de Secús, fins La Ruabe, on anirem direcció cap al coll de Fetàs i

anem pujant les pales ben dretes fins arribar a l'aresta del Bisaurin.

El vent va fent, bufant a ràfegues, dalt l'aresta és difícil mantenir-se dret, s'ha d'anar en compte que el vent no et tombi. Jo vaig amb els esquis posats i altres amb grampons, no sé quina és la millor opció, per això, per una banda una relliscada pot ser perillosa amb els esquís, per altre els esquis a la motxilla et fan de vela i tens menys estabilitat.

A poc a poc i amb molta prudència, en Jaume i jo arribem al cim, falta arribar l'Oriol i el Manolo, però el fort vent els fa tornar enrere baixant pel mateix lloc que hem pujat.

La resta, després de les fotos corresponents posem direcció a la gran pala que ens baixa al Cuello de lo Foraton (2032), la neu està en el seu punt, i la baixada és una delícia fins al coll.
Al fons el Collarada amb el seu llarg descens

Del coll fins al refugi, la neu s'ha estovat moltíssim i està molt pesada, però arribem al refugi, on es retrobem tot el grup de nou.
Al Coll de Foraton
Ha estat un bon cap de setmana, amb dos ascensions a la Bal del Aragón, a dos dels seus cims més característics, el Collarada i el Bisaurin
El temps bo, malgrat el vent del diumenge.
La companyia immillorable.
Un molt bon cap de setmana.

Hi vam anar: Jaume F., Jordi P., Jaume R., Manolo, Jordi A., Oriol i Anna.

Dos grans cims, clàssics, emblematics i que deixen bon gust. El Bisaurin no deixa de sorprendre, per un costat o per l'altre (potser un ***)! quin març, quin any, que no s'acabi...

Jo, això de les estrelletes...
Està sent una temporada excepcional,

fotos precioses!!!! pena del vent....