3 de febr. 2014

Tossal d'Astell (2.619 m.)

2 de febrer de 2014
Vall Fosca, Pallars Jussà  +1.250 m.//S2-S3**// 6h.
Orientació: N

Roser i Pep

El Tossal d'Astell, també anomenat de Calma o de les Pessons, es troba situat al NW de la Vall Fosca. Ben visible des de Pobleta, durant  els mesos d'hivern és la tarja de presentació de la Vall juntament amb el tossal de la Costa i el Monsent de Pallars. Tot un repte esquiar la cara sud del tossal de la Costa, allà on neix el barranc del Solà que en fort pendent davalla prop del poble d'Astell, potser algun dia?

Al fons el pic de Llena i el port de Filià//Estany de Filià//Pic de la Costa, Lo Portarró i Tossal d'Astell//Obaga de la Coma de l'Estany

Agafem el cotxe diumenge al matí amb la intenció de fer una volta per Mainera i Montorroio però ben aviat veiem que el vent del nord arrossega el mal temps més al sud del que pensàvem.

Informació: la carretera que puja fins a Sallente es troba tallada a partir del Pla de Toveria degut al risc d'allaus, un cartell municipal així ho indica. Tanmateix, dissabte al vespre era factible arribar amb cotxe fins a l'embassament.

Vist el panorama canviem d'objectiu. Després de la Central de Capdella enfilem la pista que puja cap a Filià, anem fent  revolts fins que la neu aconsella no continuar. Deixem el cotxe poc abans d'arribar a la cota 1.500 m. i calcem esquís. Després d'una hora arribem al Pla d'en Broquer, el paisatge és fantàstic amb uns 10 cm. de neu nova. Al N. el pìc de Paiassos no escapa a la borrufa, nosaltres busquem el "bo" del sud. Aviat arribem a l'estany de Filià, l'entorn avui  preciós recorda terres més septentrionals, allà s'ha arrecerat la neu pols que manca a les carenes dibuixant un paisatge ben singular.

Lo Portarró i el pic de la Costa(2)//Davallant Lo Portarró//Al fons el tossal d'Astell

Comencem a remuntar la coma que puja a Lo Portarró, a la part superior el terreny es redreça i les ganivetes treballen de valent. Arribats al coll (2.465 m.) gaudim, entre núvols,  de boniques vistes del sud de la Vall Fosca i de l'imponent cara sud del pic de la Costa. Calcem grampons i fem els darrers 150 metres que resten fins al nostre objectiu, el terreny puja fort. Poc abans del cim una petita placa de vent dificulta l'accés. Dalt bones panoràmiques amb un nord avui ben rúfol.

Retornem a Lo Portarró i calcem esquís. Neu dura a la part superior i després bons tous de neu pols que ens fan gaudir de valent, costa llegir el relleu a la baixada. Salvem amb una curta remada la Coma de l'Estany, el paisatge convida a badar una estona i així ho fem. Després continuem buscant la neu pols que encara que no ho sembli, hi és.

Baixant cap al Plan des Bous, enfront la coma de Fuses i el cim de Fitero//Al fons el Montsent de Pallars//Baixant prop del Plan d'en Broquer//D'esquerra a dreta: Cervi, vall de Manyanet, Llena, Tres Muntanyes, Astell i Costa, des del llac de Montcortès

Acabem amb unes llums de tarda precioses, el Montsent, ara sí, treu el cap.

Bones traces!!

ostres....xulíssim! enhorabona!!!

això es mereix un tuit! ;)

Marina ha dit...

Quines i quines fotos més boniques!!

Oriol Guasch ha dit...

Bona elecció per a un dia que més al nord pintaven bastos.
Fotos esplèndides i paratges solitaris. Dia rodó!

albert ha dit...

Molt bona descripció de la zona que prou a pamada tens i bona elecció per la meteo. Per uns moments m'hi he trobat.

Salut

Montse ha dit...

Genial! L'itinerari, la descripció, les fotos... diumenge em vaig entussodir de quedar-nos al vessant nord i els núvols ens van empipar tot el matí.