3 de juny 2013

Malh Planet (2942 m) - Pic d'Estauàs (Punta SO, 2745 m)

Pel Port Vielh (2684 m), entre la Ball de Benás i la Val de Lis

3 de Juny de 2013 (costa de creure però és ben cert!)
8h, +/-1730 m, S3, ***

Després de 5 dies humits i gelats pel senyor Nord, avui dilluns ha de ser el primer dia de sol, sense precipitacions, i vent a la baixa. Condicions tant necessàries com desitjades per sortir a explorar un nou racó per a nosaltres.

És dilluns i és un gran plaer només trobar un altre cotxe al final de la carretera, passat el trencall de Llanos del Hospital. Són 2/4 de 7 i comencem a enfilar a peu el camí d'estiu que remunta el Torrent de Gorgutes en direcció als Ports Vielh i de la Glera. Per sorpresa nostra, al cap de 20 minuts i abans de la cota dels 2000 m, trobem neu suficient per calçar esquís. Primera mirada enrera: emergeix el Pic d'Alba, amb els primers raigs de sol, blanc com un mató. Al seu davant, la "gavatxa" encara es despenja dels Ports de Benás, de la Picada i dels Aranesi. Mirada endavant: ja es veu el Port Vielh, i en aquest costat, el cel és ben serè sense núvols enganxats a les muntanyes.

L'itinerari al Port Vielh és tant evident com obligat: remuntar una primera canal força dreta, seguir pujant per pales menys dretes i finalment una altra canal fins assolir la bretxa. La neu es troba molt dura en superfície, i totes les parets de roca estan recobertes de gel. El sol de seguida es posa a fer feina i comença a provocar purgues de neu i a fer rodolar trossos de gel muntanya avall. Això ens obliga a posar-nos el casc mentre anem pujant per protegir-nos.

Al Port Vielh encara bufa notablement l'aire fred de nord i la neu en orientacions obagues és gel pur en superfície. Baixem amb grampons els primers 50 m i quan el pendent és prou suau i la neu menys gelada seguim esquiant fins l'Estanh deth Port Vielh (2424 m). Posem pells i prenem una pala força dreta en direcció SO que ens dóna accés a una petita vall suspesa. Seguim guanyant metres fins a trobar una barra de pendent molt dret però que podem fer amb esquís (direcció O) fins arribar a un pla amb un estany molt petit (2807 m). El cim és al nostre abast: guanyem els darrers metres novament amb grampons. Impressionants i inèdites vistes pels nostres ulls, 360º al voltant nostre. Resseguim l'itinerari que caldria fer per visitar els veïns Malh Barrat i Pic deth Bom. Terreny salvatge i solitari...

En el descens, desfem l'itinerari fins l'Estanh deth Port Vielh. Posem molt atenció en el tram de la barra, clarament carregada i amb la neu ja molt transformada pel seu pendent i orientació E. Esquiem d'un en un, i esquivem diverses purgues que provoquem nosaltres mateixos. De nou a l'estany, posem pells i ens animem a pujar a fins la punta SO del Pic d'Estauàs, al nord del Port Vielh. Ara la neu ja està més dòcil i no cal posar ganivetes, però els darrers metres són molt drets i els fem amb grampons. Els núvols al vessant nord comencen a dissipar, això fa que des d'aquest cim tinguem vistes intermitents.

Sense entretenir-nos baixem al Port Vielh, i seguim pel mateix itinerari de pujada amb neu primavera encara de prou bona qualitat. Descalcem els esquís i dediquem una estona a contemplar les muntanyes amb un aspecte insòlit per les dates. Quina temporada...

Bones traces de Juny!

Carles i Montse

buffff! recorregut més que suggerent i fotos brutals, dignes d'una de les millors, sinó la millor, temporada que recordem. felictats!

Roger ha dit...

Caprice des dieux!!!
Quin recorregut més genuï i solitari. Molt bona feina. Va bé començar el dia al metro amb bones històries.
collonuts!!!

que bonic, mare meva!!!!! enhorabona!!!!!

Carles ha dit...

Sí, un dia magnífic, en un entorn sorprenent. Amb aquests ingredients, les fotos i la sortida son èxit assegurat. Hi tornarem, hi ha moltes més coses a fer a la vall de Lis.

Com convertir el dilluns en el millor dia de la setmana, em costa pensar a plegar esquís veient aquestes fotos...