6 de maig 2013

Volta als Besiberris

Vall d'Aran i Alta Ribagorça
4 i 5 de maig de 2013

Besiberris i Pic d'Abellers en el descens cap al refugi
Aquesta és una volta que vam idear fa pocs mesos per fer el Besiberri Sud amb esquís tot fent nit al refugi lliure que hi ha a la vall de Besiberri. És una ruta circular que passa per 4 cims, tots fets en travessa, en un ambient genuí d'alta muntanya, envoltats de canals, parets i crestes. Esperàvem un temps estable que finalment ho ha estat a mitges. Avui diumenge els núvols han tapat els cims bona part del matí, amb vent fred de nord.

Dissabte 4 - Valarties (cota 1520m de la pista al Pontet de Rius) - Era Restanca - TOSSAU DE MAR (2750m) - Estanh Tòrt de Rius - TUC DES ESTANHETS (2887m) - Refugi de Besiberri (2220m)
+1800m/-1050, 7h, S3/S4, ***

Grincha cap al Tossau de Mar
Tossau de Mar
Deixem el cotxe on les congestes tallen el pas de la pista. A la cabana de Rius, pugem amb esquís pel camí d'estiu fins a la Restanca (la pala Messilla té neu però està batuda per les allaus). Sense creuar la presa, enfilem la grincha al nord de l'estanh de Mar en direcció al nostre primer cim, el Tossal de Mar. És la ruta més habitual que voreja el cim pel S a mitja alçada per sobre de l'estany, i va a buscar una pala molt dreta orientada a SE que mena a l'aresta somital. Manquen uns pocs metres de grimpada per neu i roca fins el punt més alt del Tossal de Mar. Els darrers metres són molt areris i renunciem a fer-los. Els núvols fan acte de presència i el dia no és tan radiant. Fem el descens per la canal O, amb neu dura i escombrada per purgues de dies anteriors. La canal aviat esdevé una ampla pala que progressivament perd inclinació fins arribar als plans al S de l'estanh Tòrt de Rius.

Entrant a la canal O del Tossau de mar
Vista enrera cap al Tossau, amb la canal de descens a l'esquerra
Posem les pells de nou mentres estudiem la millor ruta per guanyar alçada pel vessant oposat. Per arribar al circ del Tuc des Estanhets, cal superar un primer tram més dret buscant el millor pas (cota 2450m). Arribats al circ, el pendent es suavitza fins encarar la darrera pala (NE), força pendent, fins assolir una marcada bretxa propera al cim. Travessem la bretxa i arribem al cim del Tuc des Estanhets pel vessant ribagorçà amb els esquis als peus. Descens des del cim en direcció SE per una vira suspesa cap a la sortida de l'estanhet del Molar Gran. Seguim per amples pales en direcció sud vorejant el Tossal del Molar Gran. A cota 2375m cal abandonar aquest ample llom per entrar a la coma que baixa del Còth dera Canal de Rius a la nostra esquerra (E). Seguim baixant fins trobar el refugi lliure entre els pins d'una barra rocosa (9 llits, mantes i emisora).

Sortint de la pala NE del Tuc des Estanhets
Vall de Besiberri, amb les Maladetes al fons

Boniques vistes sobre les valls de Salenques i Anglos, amb el Feixan i les Maladetes dominant l'horitzó. Gaudim del sol de tarda i rebem la visita de l'Antoni que l'endemà ens acompanyarà al Besiberri sud.

Diumenge 5 - Refugi de Besiberri (2220m) - BESIBERRI SUD (3023m) - Barranc de Malvesina (cota 2600m) - Bretxa Peyta (2765m) - TUC DERA CANAU DE RIUS (2810m) - Estanh de Mar - Valarties
+1200/-1950, 8h30, S3/S4, ***

El dia es lleva tapat, fins i tot cauen 4 volves. Sortim esperançats de que el cel s'obrirà abans d'arribar al Besiberri sud. Desfem el camí fins a la cota 2300m per seguir el camí d'estiu que fa una llarga diagonal fins al circ entre els Besiberris i el Pic d'Abellers. Arribem a la Collada d'Abellers per una canal que remuntem amb els esquís a la motxil·la. Seguim a peu els darrers 140m fins al cim del Besiberri sud. Cim encapotat, sense vistes, amb vent de nord i una temperatura de -4ºC.

Arribant a la Collada d'Abellers
Canal de descens del Besiberri S
Ens acomiadem de l'Antoni i desgrimpem sense gaire visibilitat la canal inmediatament al nord del cim pel vessant Cavallers. Quan podem calcem els esquis i perdem alçada fins sortir del núvol. Baixem en direcció NE per sota de la barra rocosa que ens separa de la coma del Besiberri nord. Cap a 2700m la podem finalment vorejar i baixem cap al nord fins a un estanyet sota la bretxa Peyta (2600m). Posem pells de nou per remuntar fins a la bretxa, altre cop dins de la boira. Descens sense visibilitat en direcció a l'estany de Mar fins a la cota 2575m.

Estany Negre i Agulles de Travessani
Com més al sud, menys nuvolositat
No volem tornar sense fer el quart i darrer cim de la travessa, el Tuc dera Canau de Rius. Posem pells i anem a buscar la ruta normal d'ascens per la pala E. Al cim trobem el Joan, amb qui farem el descens fins a Valarties. Afortunadement el cel comença a obrir-se i finalment gaudim del paisatge. Ara que tenim visibilitat, decidem fer el descens per la canal N que es troba a uns 30m del cim seguint el llom cap a Estanh de Mar. A mitja canal, aquesta per inclinació i s'orienta en direcció NE cap a l'estany de Mar. A cota 2550m l'abandonem per no esquiar sobre vells dipòsits i purgues i anem a buscar el descens normal del cim. Posem pells per creuar l'Estanh de Mar i seguim baixant cap a la Restanca on retrobem la ruta del primer dia de travessa. Aconseguim esquiar fins al Pont de Rius pel camí, cosa impensable per les dates en que ens trobem. I es que encara queda moooolta neu a les muntanyes.

Tuc dera Canau de Rius, inici del descens
Tornant a l'Estanh de Mar
Besiberri N i Tuc dera Canau de Rius a la dreta, des de l'estany
Us animem a ressiguir aquesta ruta que tants bons records ens ha deixat.
Bones traces.

Carles i Montse

enhorabona Carles i Montse!!!! espectacular!!!

edunz ha dit...

ruta molt ben traçada!
nosaltres vam ser dissabte al Possets des de Viadós. El descens per la vessant NO amb neu crosta els primers 500m de desnivell i a sota amb neu sense transformar. Bastanta activitat allavosa de placa del dia abans amb algunes cicatrius importants. No ho sembla aquí on vau estar oi?

Montse ha dit...

Hola Edu, hi havia nombroses purgues molt superficials de la pluja del dilluns-dimarts, allaus màxim de mida petita. Però no plaques recents.

Neu força acceptable en general, inclús algun gir amb pols a cota molt alta. La canal O del Tossau de Mar, la vam trobar molt dura.

A veure si coincidim! Salut!