11 de març 2013

Travessa La Rabassa-Les Escaldes per Prat Primer.

La Rabassa 2040m - Pic Negre d'Urgell 2630m - Calm de Claror 2603m - Refugi Prat Primer 2240m - La Comella (Les Escaldes) 1340m. 10 de març 2013.

+665m -1350m de desnivell. F/S2 (S3 Puntual al coll).
Estat de la neu: pols i pols transformada. Primavera al fons de la vall. Perill d'Allaus 3. Clima: Sol i núvols, boira al cim i carena fins la collada.
Mapa: ICC-Alt Urgell, Andorra ed. Alpina

Sergi B, Manel C, Jesús C, Júlia R, Ricard G i Ricard M.

L'ascens al Pic Negre d'Urgell des de la Rabassa és molt fàcil i planer, agradable amb neu abundosa per l'amplitud del paisatge i els panorames als grans cims d'Andorra i del Cadí. Es preveia un dia incert climatològicament, així que un recorregut amb curt desnivell d'ascens i un llarg descens protegits per la vall era una bona opció.

L'accés a la Rabassa (camp de neu d'activitats d'hivern) és normalment obert per als cotxes, hi puja un autobús de línia però arriba a les 10h. Al punt d'arribada també hi ha servei d'autobús, freqüència cada 60m els caps de setmana.

Un cop feta la ruta podem dir que una bona opció és dormir al nou alberg de La Comella, a 200m del punt d'arribada (confortable i preus d'alberg 20€ dormir i esmorzar). Deixar el cotxe en aquest punt i pujar a primera hora del matí en taxi fins La Rabassa.

L'itinerari surt del camp de neu de la Rabassa, "compartint" traça amb les motos de neu en direcció Est fins el coll de Pimes, a partir d'aquí seguir en direcció nord a mig llom fins el cim del Pic Negre (F)

Des del Pic Negre, l'itinerari és fàcil, tret que entri la boira que és el que ens ha passat. Ens desplacem per una ampla llomada camp el Camp de Claror que dóna accés a la vall de Prat Primer, per accedir-hi anirem direcció al Coll de Prat primer i abans d'arribar ens trobem un salt de roca, a l'esquerra i ha el pas clau. Una pala un xic inclinada a l'inici (20m S3), la resta ja és un descens per amples pales, que hem gaudit per la neu pols caiguda sobre una capa de neu dura.

El descens segueix el curs de la vall, força estreta, i el fem amb bones condicions d'innivació fins al Cortal de la Plana 1600m. A partir d'aquest punt l'itinerari entra per un sender força emboscat, als 1550m ens traiem els esquís i continuem a peu pel sender que es fa agradable fins a la carretera.

Aquí teniu fotos a Pasdeguia i el trac a Wikiloc

Bones Traces.

"..El pas esborra el bosc, el ramat adormit, l'angúnia de la muntanya. La boira penitenciària deixa filagarses de vesta a les branques dels avets..." S.E.