10 de març 2011

camí del sol - per les rutes amigues - unes formigues (Joan Salvat-Papaseit)

5-7 Març de 2011

Tres dies de festa i moltes ganes d'activitat. Ha nevat, la previsió de temps és bona, però hem d'anar amb compte amb el risc d'allaus. Ens decidim per la Vall d'Aran i al final ens han sortit tres sortides la mar de completes amb molt bona companyia.

Malhs dera Tartèra, 2.352m, +- 1015m, BES2

Deixem el cotxe a Bagergue, hem de caminar 10 min per la pista asfaltada, pero així no tenim problemes a l'hora d'aparcar el cotxe.

La idea original era fer l'Armeròs, però és d'aquelles sortides llaaaaaargues i plaaaanes i després de patir suficient amb les botes i els pans ens quedem a Malhs dera Tartèra.

Trobem neu pols a les obagues i en alçada pols primavera en S, i primavera a sud i cotes baixes. Vam veure allaus de superfície en orientacions solelles de la nevada recent. A cotes baixes en entrar l'ombra la neu s'encrostava (més o menys segons més o menys insolació durant el dia).

A la baixada encara podem gaudir d'una neu que mes o meys es deixa fer.

Tuc de Bargadèra, 2584m, + - 1200m, BEAS2

Quasi la sortida perfecte. La vall del silenci i de la més pura essència del Pirineu. Ens decidim per un cim que esperem solitari.

Sortim de la boca nord del túnel de Viella, on ja calcem els esquís. Aviat continuem per la pista sense rastre de traces. Com que ens agrada l'aventura i fer una mica el "jabalí", només creuar el barranc dera Madalena pujem pel mig del bosc i anem a cercar el llom. Allí ens adonem que tan sols havíem de continuar uns metres més de pista per trobar un camí ampli i còmode que passa pel mig del bosc i que ens deixa al mateix punt. Tot sigui per curtir-se!!!

Continuem cap a la cabana de Sarrahèra de Baish obrint traça. Des d'alli però ja sintueixen unes traces només de baixada que s'acaben. Es tracta de l'heliesquí i no triguem massa a que l'helicopter ens passi prepotent ben al costat nostre. A més a més hi ha dos grups i van fent viatges, fins a tres viatges hem vist nosaltres!! Deixant com a regal les consequencies de contaminació visual, acústica, ambiental etc... Crec que caldria una reflexio sobre aquest tema no resolt, perquè suposo que més d'un motiu tindran els francesos per prohibir-lo.

Tot i això no eviten que gaudim d'una vall excel·lent amb un final de cim on ens calcem els grampons per fer lúltim tram.

I la neu pols de la bona a partir de 1700m aprox, pols primavera a més insolació pero encara pols a totes les cotes durant tota la sortida... excepte la crosta a cotes baixes que apareix amb l'ombra però desapareix quan li toca el sol. Moltes purges puntuals en sud i en nord s'intueix que encara li falta per estabilitzar-se. Risc latent d'allaus bastant evident.

Tuc d'Aubas, 2072m, + - 800 m, MES2

Un clàssic de la zona, perfecte per fer el dia de tornada. Sortim del coll del Portillon i caminem cinc minuts abans de calçar els esquís. Seguim la pista fins a la cabana deth cap deth bosc, es pot agafar també un PR pero ens han dit que està en força mal estat i que no val la pena. Des de la cabana ja es veu el cim. Les vistes ja des del coll excel·lents!! La neu primavera, dureta de bon matí i transformada a partir de migdia.

Bones traces

Jordi, Pili, Gemma, Edu (les fotos son seves), Marina

Visca Marina & company! Doncs l'Armeros apunta'l per una altra vegada però per la banda de Liat, és un cim ben arrodonit però amb molt bones baixades.
Bons records del MES, la BEAS i el BES de l'escala Blachère del "120". Com a curiositat dir que tot i ser una escala de gradació de dificultat inventada per un francès (en Gèrard Blachère) cada cop és en més desús, a favor de l'escala alpina (amb gradació UIAA i Traynard) o la més acurada "Toponeige" que incorpora l'interessant factor de l'exposició. I alguns encarta anem amb les estrelletes de les "fitxes d'esquí"! Canviant de tema, haurem de seguir això de l'heliesquí, i val la pena seguir com els francesos i suïssos ho han abordat per no caure en el mateixos errors...

triomfada general!! fan molt de goig les fotos.....