9 de des. 2008

Tuca dera Aubeta (2484 m) des de Escunhau

A la recerca de l’ascensió perfecta
07-12-2008

Dificultat Global: ***
Dificultat Tècnica: S3 a la part superior i S2 a la resta
Condicions: Neu pols densa però tractable en tot l’itinerari
Desnivell: 1300 – 1400 m (en funció del que pugem amb el vehicle)
Horari: Unes 7 hores en total
Track: GPS wikiloc

Itinerari llarg i molt solitari però agraït, doncs la part alta de la vall ( a partir de la cota 1600 m ) és d’una gran bellesa.

(vídeo de la sortida. Autor Jaume J. A youtube es pot activar una funció sota el visor per veure'l en alta ressolució)

De vegades val la pena fugir dels camins de sempre, dels cims que ja hem fet pel sol fet de llegir i rellegir una i altra vegada les mateixes piulades. La rutina, el camí fàcil, juguen sempre en contra nostra. Cal llavors tenir la sort de comptar amb un esperit aventurer que ens empenyi i ser prou valents per confiar plenament en ell.

Ascensió
La part inferior de l’itinerari es molt propensa a la dispersió: la neu és justa i alguns ens decidim per portar els esquís a l’esquena i d’altres no. A més a més existeixen diverses dreceres que tallen la pista, impracticables amb esquís. Més amunt els camins van convergint i a partir de la cota 1450 - 1500 els esquis es fan ja imprescindibles. Fem una parada i ens acabem d'agrupar en el punt on la vall s’obre (1600 m), després de dos hores de camí. Des d’aquí progressem ja conjuntament.
Poc abans d'arribar al coll entre el Cap dera Aubeta i la Tuca dera Aubeta, girem fent voltes maries en direcció al cim. Deixem els esquís en una colladeta a 50 m de desnivell del cim. En els metres finals la Rosa, que no es cansa mai, obre una traça sobre neu fonda exigent (atenció a la cornisa) . Molt contents ens anem trobant dalt del cim.

Descens
Per el camí de pujada, sobre neu pols fonda i densa tractable.
Baixem amb els esquís als peus sobre neu continua fins a 1450 m. La pista es va deixar fer bé.
Era possible perdre més alçada amb els esquís als peus però la neu ja era més escassa.

Alguns links amb fotografies:

Jaume J, Berta A, Ferran B, Guillem, Gregory V, Marc P, Marina, Yan R, Ramon A, Rosa S i Xavier M

Guillem, he retrobat el Vèrtex de la "portada amb l'escalador amb jaqueta carbassa". És el num.203 (any 2005) i a la pàgina 6 hi ha la foto del pic que veiem sobre l'estany d'Escunhau, amb les canaletes que comentaves. És el Tuc de Roca Blanca i, curiosament, l'article el signen els amics Eloi F, Carles Ll i Lluís C. Aprofitant el bon estat de la cabana de la pleta dera Lana, potser hi podem tornar... se'ns acumula la feina!

Eps Jaume, doncs gràcies, però és que quan vaig veure el pic, em va venir al cap la imatge del vèrtex. I tant que se'ns gira feina, a part d'una vall molt maca, la cabana està en bon estat, i a més hi ha unes quantes pentes raides...T'hi has fixat la cleca de neu que està caient als Alps? Ja disfrutareu aquest nadal...Ah, i no vàrem arribar al Pontpuis, que queda pendent, però el cimet que vam fer era un mirador esplèndit de tota la Vall i de la zona de Riu Nere. Bona setmana.