13 de maig 2022

Pic de Vallibibierna (3.051m.) desde el túnel de Llauset, +955m S3, i pic Russel Oriental (3.042m.) desde el refugi de Llauset ,+770m S3

El cap de setmana passat, 7 i 8 de maig, vam anar a tastar nous territoris desde el nou refugi de Llauset, possat en funcionament el 2017.

Divendres vam dormir al refugi de Conangles, que quede molt a mà del llòc on anem. Dissabte aviat pel matí pujem cap a la presa de Llauset, amb el túnel obert i la entrada impactant

A l'altre costat del túnel bufe un vent fret de mitjana intensitat i el día no está precisament esplendorós. Calcem esquís una vegada entrat a la fondalada  del estany de Botornás.

Deixem les coses que no ens fan falta al refu i iniciem la ascensió al Vallibierna, travessant el barranc en front del refugi i seguint al principi el GR-11, per abandona'l al arribar a la entrada cap al oest a la vall dels estanyets de Coma Arnau o de els Basons.

En aquesta derrera foto ja veiem la pala de neu a l'esquerra del cim per on accedirem al cim. Al arribar devall de la pala podem atacar-la directament per la part dreta si ens entusiasmem perque veiem gent a la part superior i semble molt accesible:

o girar cap a l'esquerra per la seva base i pujar més civilitzadament:

Una vegada dalt de tot de la pala ens quedará recorrer un tram de carena per assolir el cim

El día ha anat a millor i al moment festiu de baixar tenim bòna visibilitat

Al tard gaudim d'una dutxa calenta i un bòn àpat al acollidor i bén construít refugi de Llauset

Sobretaula amb varios amics amb els que hem coincidit aquí, entre ells el Carles Ll. i la Montse B. del ACNA que han aparegut per sorpresa a última hòra.

Diumenge: ascensió al Russell

Pel diumenge la previsió del temps ere bòna, pero...sorpresa, sorpresa...! El día apareix ennuvolat, emboirat i a mitj matí fins i tot es posse a nevar.

Sortim cap a la part del radere del refugi per anar a situans al estany de Cap de Llauset, que travessarem en direcció nord i a continuació pujarem una llarga canal en direcció nord també fins sortir a un coll a cota 2.735. Aquesta canal a primeres hòres del matí el trobem amb la neu dura i es pot pujar amb ganivetes o amb grampons,

Desd'aquest coll anirem cap a esquerra en dirrecció nord-oest, sense treure pells, per arribar a un altre coll a cota 2.706. Desd'aquí baixarem al estany del Cap de la Vall, el travessarem en direcció NW per encaran's a la coma que hi ha a l'esquerra del espoló sud. Aquesta aresta sud semble que ens hagi de portar sense obstacles al cim pero no es així, al cap d'una estona ens trobem una bretxa insalbable i hem de rectificar

Millor fer cas de la resenya del García Dinx i pujar més a l'esquerra de l'espoló per la pendent de neu, i després girar a la dreta per col.locans a sobre l'aresta:

I finalment arribam al cim del pic Russell Oriental

Mirant cap al Russell Central está molt emboirat i decidim baixar ja.

Murphy ens acompanye i una vegada hem baixat el día s'esclareix

Que gaudiu molt de les esquiades de primavera que encara ens queden, i en bòna companyía, com ha estat en aquesta sortida. Bòna sort a tutti i bònes traces

Hi vam ser: Mikel A., Cesc C. i Rosa S.

Tracks:

https://ca.wikiloc.com/rutes-esqui-de-muntanya/refugio-cap-llauset-tuca-ballibierna-pirineos-25813720 (Refugio Cap.Llauset - Tuca Ballibierna (Pirineos)) a Wikiloc

https://ca.wikiloc.com/rutes-esqui-de-muntanya/picos-rusell-oriental-3-034-m-y-rusell-antecima-se-3-205-m-16875209 (Picos Rusell Oriental (3.034 m.) y Rusell Antecima SE (3.205 m.)) a Wikiloc

https://ca.wikiloc.com/rutes-esqui-de-muntanya/vallibierna-3-067m-y-culebras-3-062m-por-llauset-7552147 (Vallibierna (3.067m) y Culebras (3.062m) por Llauset) a Wikiloc