19 de gen. 2022

Cap de setmana a Benasc, 15-16/01/2022

Al Pirineu Aragonés és on ha nevat més recentment i el Mikel ens proposa trobada en aquesta zona, pel que ben aviat fem grup per passar el cap de setmana per Benasc.

Dissabte 15-01-2022: Sacroux 2.675m

+/- 970m, 9kms S3

En les condicions actuals busquem ruta en orientació sud. Veiem ressenyes recents al cim del Sacroux amb bones condicions (del “pediatra” per exemple) i és que, a més, és un 8cims!!!, així que una de les sortides està decidida.

La Berta i l’Oriol estan per la zona i també han pensat en aquest cim, pel que ens reunim 13 cegesquiadors amb el mateix objectiu.

Sortim de Llanos de Hospital, de l’aparcament del Vado, calçant esquís a peu de cotxe. Després un curt pas per les pistes de fons, aviat entrem al bosc. Podem progressar sense dificultat tot i que hem de posar en pràctica alguns equilibris i postures de les classes de ioga ;-).

La neu està una mica gelada així que les ganivetes van bé en alguns trams per major seguretat.

A la sortida del bosc tracem en diagonal per anar al primer altiplà dirigint-nos després a l’oest, cap a l’Ibon de Gorgutes on fem un flanqueig. Deixem a la dreta el Port de la Glera i seguim el barranc natural de la muntanya.

La darrera rampa que porta al plató on ja veiem la pala final, està molt gelada. Es tracta d’un punt delicat on cal anar en compte. Encarem la pala cimera en la que després d’algunes zetes, a mitja pujada, traiem esquís per posar grampons i agafar piolet. Tot i que aquest tram presenta una inclinació de fins 45º, ja hi ha “l’escaleta” feta i es tracta d’anar progressant fins d’alt.

Bones vistes i la satisfacció del cim i d’haver-hi pujat tots 13!!!

Els bons esquiadors han carregar esquís fins d’alt i es llancen des del cim mentre que els altres retornem amb grampons on hem deixat els esquís.

Per  la tornada desfem el camí de pujada, anant en compte el tram més gelat, agafant-lo pel més est possible. Trobem neu pols però també neu més gelada. Bones pales de baixada, encara que sempre en compte per si hi ha alguna placa de gel.

Al final no falta l’esquí senglar pel mig del bosc per acabar a les pistes de fons.

En conjunt una sortida rodona, amb neu molt acceptable, un bon grup i un cim bonic amb un component alpinístic final.

Molt bona proposta Xavi Aymar, val la pena!... finalment hi hem pogut anar!

Diumenge 16-01-2022: Turonet del port de la Picada 2.529m

+/- 800m, 14kms  S2/S3

L'endemà no tenim tant clara la ruta i seguim els consells de la mestressa de l'allotjament que ens recomana anar cap el Port de la Picada. Alguns ens sembla que serà llarg i som una mica escèptics sobre l'estat de la neu però el Mikel ho veu clar, i cap allà anem i ja acabarem decidint l'ascenció.

El grup, avui més reduit, ens dirigim altre cop cap a l'aparcament del Vado de Llanos de Hospital.

Calcem i avancem primer per les pistes d'esquí de fons passant per l'Hospital de Benasc i seguint pel camí dels Aigualluts.

Abans d'arribar a la Besurta, a l'alçada del Plan d'Estan, comencem a pujar pels lloms que ens queden a l'esquerra. La neu està un pèl encrostada però ja sembla que comenci a transformar.

Veiem el pas cap al Port de la Picada i sembla dret i no fàcilment accessible però a mesura que anem guanyant alçada es va veient per on anar avançant i la neu ja és neu pols.

Sembla que es tracta d'un racó resguardat que guarda una de les millors neus de la zona. Val la pena de seguir els consells locals. Tot plegat  amb unes vistes impressionants en tot el recorregut tant pel que fa la Salvaguada com a totes les Maladetes que no deixem de veure-les en tot moment.

Un cop arribats al Port de la Picada, veiem que el Cim de l'Escaleta - que era una opció que hi havia - encara queda lluny, pel que mirant l'horari que portem, la decisió és fer l'ascenció al Turonet sobre el Port.

Una pujada una mica obligada i després d'un pas una mica aeri, s'arriba al cim.

La baixa és memorable amb neu espectacular, i sense problemes de gel. Menys qualitat a la part baixa però de bon fer. Al final, per més que intentem avançar mantenint alçada, no podem evitar una remada final per les pistes de fons.

Sortida molt maca i molt disfrutona!

Vàrem ser-hi: Eli C., Àlex M., Roger G, Miquel Z., Mercè B, Elisa C., Lorena T., Roser R., Xavier K, Imma A., Berta A., Oriol C. i Núria P.

Roger Gili ha dit...

Quina gentada al cim del Sacroux! Es veu que hi havia ganes de recuperar el temps perdut i tatxar el cim! Qualsevol diria que hagués parat un minibus al cim ja ja ja

Lorena ha dit...

Súper emocionada d'haver pogut compartir aquests dies amb tots vosaltres! Rutes molt ben triades i uns excel.lents companys ��

Que bonic és aquest cim! Aprenentatge, bones Traces i grans company@s, Excel.lent ressenya Núria!

Gràcies per acollir-nos dissabte i per la piulada! El Sacroux em va agradar molt i no dubtaria en repetir-lo. Nosaltres vam fer una baixada diferent força emocionant....que recomano :)