20 d’abr. 2011

Ötztaler Alpen

Una setmana de travessa per les muntanyes del Tirol
del 10 al 16 d'abril de 2011

Aquest any de minsa innivació arreu hem anat el Tirol per fer una travessa exigent i completa. Queda lluny, però el viatge s’ho val si el temps i la neu acompanyen. No era la nostra primera opció, però hem triat el massís en funció de les condicions. A diferència dels Alps occidentals i Pirineus, la neu hi és present amb els gruixos normals per l’època.

Hem gaudit de bon temps, majorment favorable, malgrat el pas d’una pertorbació a mitja setmana. La neu era entre dura i primavera, i fins i tot pols gràcies a les precipitacions caigudes amb el front. Les glaceres estan totes ben tapades, ideals per progressar amb facilitat. Els refugis oberts, amb totes les comoditats, bon servei i tracte amical. Tots els ingredients per gaudir d’una setmana sencera d’esquí de muntanya en alçada, amb un grapat de cims i colls al nostre full de ruta.

Recorregut:

L’itinerari és el clàssic de la zona, fent els cims principals i les etapes habituals entre els refugis del massís. Hem afegit algun cim i variant per completar alguna jornada i donar marge a l’aventura, en busca de racons més solitaris. Un cop finalitzada la travessa, ens sentim privilegiats i satisfets per haver pogut completar l’itinerari somiat, i l’entusiasme que encara avui perdura en nosaltres ens empeny a recomanar-vos vivament aquesta travessa fantàstica.

Dissabte 9. Viatge en cotxe. 1400 km i 14 h per quatre països diferents. Gran bo al sud i centre d’Europa, màniga curta i sandàlies. Suïssa ben verda. Reconeixem alguns dels cims dels alps friburguesos que vam visitar per Reis del 2010. I al Tirol, trobarem neu? Arribem a les 8:00h p.m. a Obergurgl, darrer poble habitat de la vall de Gurgl, a 1.900 m d’alçada. Ens allotgem a la pensió Broser, cèntrica i confortable.

Diumenge 10. Obergurgl (1.910 m) – Schönwies Hutte (2.262 m) – Rotmostal – Hangererferner – Eiskögele (3.228 m) – Seelenferner (cota 3.000 m) – Mittl. See’lenkogel (3.426 m) – Langtal – Langtalereck Hutte (2.430 m)

+1.800 m / -1.270 m; 8h30min; S4; ***

aresta final del Eiskögele, al fons el Mittl. i el Hinterer See'lenkogel

Sortim del poble amb els esquís als peus i pugem a un cim concorregut que és la millor opció per arribar esquiant al refugi de Langtalereck. No som els primers ni únics, des de Obergugrl és una matinal perfecte. Cim sense dificultats, però que demana bones condicions en els pendents obligats que porten del Schönwies Hutte a la vall suspesa del Hangererferner. El cim es fa a peu per l’aresta NE des del coll a 3133m.

Rotmostal - Hangererferner - Mittl. See'lenkogel

Però és massa d’hora per acabar aquí la jornada, i el Mittl. See’lenkogen ens sedueix a primera vista. Busquem el pas per baixar cap al S fins la seva glacera. Fem un curt tram a peu per superar una barra rocosa i esquiem fins a les suaus pendents de la gelera. Tracem pel mig de la cara nord i fem el cim amb grampons. Esquiem la cara nord, suspesa i dreta però en òptimes condicions per fer ho amb seguretat. La resta del descens és senzill i gratificant, tret dels darrers 50m de desnivell positiu que cal fer per arribar a la Langtalereck Hütte.

Hinterer See'lenkogel - Descens del Mittl. amb vistes al Schalfkogel - Langtalereck Hutte

Deixem per a futures visites al refugi cims tant sugerents i recomanables com el Hinterer See’lenkogen i el Hohe Wilde. Son algunes de les millors esquiades a fer a la vall.

Dilluns 11. Langtalereck Hutte – cruïlla Langtal i Gurgl (cota 2.230 m) – Gurgler Ferner – Kleinleiter Ferner – Schalfkogel Joch (3.375 m) – Schalfkogel (3.540 m)
Schalfkogel Joch – Nördl Schalfferner – Schalfferner – Niederjoch B. (cota 2.400 m) – Martin Busch Hutte (2.501 m) – Niederjochferner – Similaun Hutte/Niederjoch (3.019 m)

+2.000 m / -1.440 m; 9h25min; S4; ***

al cim del Schalfkogel

Sobre el paper l’etapa més compromesa i exigent, etapa clau per accedir a les muntanyes del costat de Vent. El primer tram per l’engorgat sembla una ratonera que no voldríem fer a la tarda o amb neu podrida. La pujada al Schalfkogel ens sembla senzilla, però amb mal temps ha de ser difícil de trobar. El Schalfkogel el fem amb esquis pel vessant SE, tret dels darrers metres fàcils que es fan a peu seguint el fil de l’aresta. Quin mirador! Som al mig del massís, geleres per totes bandes.

tram engorjat - Gurgler Ferner - Kleileiter Ferner

Els descens del coll pel vessant oest és més delicat. Son uns 80 metres, drets i farcits de pedres que ens van desaconsellar esquiar. No és difícil, però és un terreny lleig. Pot ser útil la corda, i el casc no sobra mai. Un cop a la gelera, es alliberem de nervis i esquiem la llaaaarga vall fins la cruïlla de les valls sota la Martin Busch Hutte. Calen 200m de remuntada per arribar-hi i 600m més – molt més suaus - si es vol arribar a la Similaun Hutte. Completament renovada, és un lloc acollidor i ideal per aclimatar.

Hinterer Schwärze - Hohe Wilde - vessant oest Schalfkogel Joch

Per la propera visita al Tirol, hem anotat un grapat d’ascensions de gran interès a fer des de la Martin Busch Hutte. El Mutmal Spitze en travessa circular, el Hinter Schwarze per la pala oest i el HauslabKogel per la glacera nord.

descens de la Nordl Schalfferner - Schalfferner - a la sortida de la Martin Busch

Dimarts12. Similaun Hutte/Niederjoch – Niederjochferner – Similaun (3.606 m)
Niederjochferner – Similaun Hutte/Niederjoch - Niederjochferner (cota 2.900 m) – Tisen Joch (3.210 m) – Eismann Fundstelle/Ötzi – Hauslab Joch (3.279 m) – Finail Spitze (3.516 m) per l’aresta S – Hochjochferner (cota 2.750 m) – G. H. Schöne Aussicht (Alb. Bella Vista, 2.842 m)

+1.420 m / -1.600 m; 7h; S3; ***

ascensió al Similaun

Malgrat la previsió de mal temps, el cel mig aguanta fins a migdia, i aprofitem per completar l’etapa prevista. El Similaun Spitze és un ràpid i fàcil de fer, de suau glacera i senzilla aresta de neu que fem amb grampons.

ascensió al Similaun - deixem esquís - som al cim!

De retorn del cim, recollim tot l’equip i seguim cap al Hauslabjoch. Pel camí passem pel Tisen Joch on van trobar l’Ötzi, l’home que es va passar 5000 anys sota el gel abans que un excursionistes el trobessin el setembre de 1991. Un cop al Hauslabjoch, el vent i el cel amenaçador ens fan desistir de fer el Finail Spitze en travessa. Voregem doncs la muntanya pel nord, superant un llom rocós característic i remuntem la glacera fins a trobar la via normal de l’aresta sud-est. El cim es fa a peu per una finíssima aresta de neu, no apte per propensos al vertigen. Descens a Schöne Aussicht atents per evitar els seracs de la glacera. Creuem l’estació d’esquí i remuntem al refugi, un veritable hotel a 2842m.

baixant del Similaun - Similaun Hutte - aresta finíííssima del Finail Spitze

Dimecres 13. Neva i el vent bufa fort del nord. Descans al Schöne Aussicht/Bella Vista. Al migdia sortim amb pells per les pistes i arribem prop del Im Hintern Eis (+/-350 m). A la tarda, sauna i bany termal a l’aire lliure.

dia de cabana al Schönne Aussicht

dormitori Schönne Aussicht - entrant coordenades al GPS - pollastre deliciós...

selecció de postres del Schönne Aussicht

Dijous 14. Schöne Aussicht(Bella Vista) – Egg Joch (3.163 m) – Hintereisferner (cota 2.900 m) – Hintereis Joch (3.450 m) – Weisskugel (3.739 m) – descens pala E fins cota 3.200 m – intent fallit al Langtauferer Spitze per pala S (mantell inestable, 35 cm de neu ventada damunt d’un nivell de neu granulada de mida gran, provoquem un woumpf) – Hintereisferner – descens fins cota 2.292 m – Hochjoch Hospiz (2.412 m)

+1.450 m / -1.900 m; 8h30min; S4; ***

progressant per la bellíssima Hintereisferner, al fons el Weisskugel

Som dels pocs que hem tingut paciència per cremar el dia de marge que teníem i donar-li una segona oportunitat al Weisskugel. I l’aposta ens surt bé. El vent ha afluixat, el cel és de color gris plom però els núvols son alts. Remuntem cap al Im Hintern Eis i baixem per la glacera que duu a la Hintereisferner. Avancem en solitari, obrint traça cap al Weisskugel a través d’un món glacial de nua bellesa sota un tímid sol. Les distàncies són enormes, però arribem finalment al Hintereis Joch, el coll sud del cim. Manca remuntar una pala ben dreta, a sotavent i sospitosament inestable. La superem pel seu marge evitant les acumulacions i guanyem el llom suau fins a l’inici de l’aresta de roca. Malgrat l’escepticisme de la matinada, acabem fent cim a migdia després de superar una aèria però assequible grimpada sobre excel•lent i compacte gneis.

Egg Joch - Weisskugel - afrontant la pala S del Weisskugel

deixant enrere el Hintereis Joch - aresta somital del Weisskugel

Tot va fantàsticament bé, i seguim apostant fort. Ens aboquem a la cara est del Weisskugel i dibuixem per pendent sostingut una línea que voreja la rimaia i esquiva el seracs del vessant. 400m més a baix deixem anar l’emoció i gaudim d’una neu fresca excel•lent per pales de somni. En volem més i calcem pells de nou per remuntar immaculades pales blanques i fer el cim del Langtauferer Spitze. Però avui les sud fan por i els woumfffs ens posen en alerta. La neu granulada que va caure a l’inici del pas del front amenaça de fer-nos caure tot el vessant. Renunciem i baixem la interminable glacera de Hintereisferner, de dimensions himalaiques, fins el Hochjoch Hospiz.

descens per la pala E - la capritxosa neu granulada - descens per la Hintereisferner

Divendres 15. Hochjoch Hospiz – Proviant Hutte (2.786 m) – Kesselwandferner – Ober Guslär Joch (3.361 m) – Fluchtkogel (3.500 m) – Ober Guslär Joch – Guslärferner (fins cota 2.750 m) – Mittl. Guslär Spitze (3.126 m) - Hochjoch Hospiz

+/-1.600 m; 8h30min; S3; **

descens per la Guslärfener

Torna el temps estable i el matí fred i net és un regal pels sentits. Remuntem la Kesselwandferner fins el plateau immens de la Brandenburger Hutte. Aquí dalt hi ha un univers suspès ingràvidament sobre profundes valls. Naveguem lentament cap al Fluchtkogel, i finalement fem un cim amb els esquis als peus. Bona neu en el descens cap a la Vernagt Hutte, refugi estratègic entre múltiples cims i pales que avui llueixen una neu excel•lent. Malauradament el refugi és ple i no ens hi podrem quedar. Retornem doncs al Hochjoch Hospiz tancant una bucle perfecte tot fent el Mittl. Guslär Spitze pel seu vessant nord. Ràpid i primaveral descens apurant congestes fins el refugi.

matí radiant - Kesselwandferner - mirada enrere

Wiesskugel i Branderburgerhaus - al cim del Fluchtkogel

baixant del Fluchtkogel - ssssssss - i premi al Hochjoch Hospiz

Dissabte 16. Hochjoch Hospiz - Mittl. Guslär Spitze (3.126 m) – Guslärferner (fins cota 2.750 m) – Vernagt Hutte (2.755 m) – Kleine Vernagtferner – (3.423 m) – Taschachferner – Wild Spitze (3.770 m) – aresta fins al cim N (3.765 m) – descens per la gelera en direcció N fins cota 3.450 m – coll a 3.552 m – Rofenkarferner – Auf Stablein (2.356 m) – Vent (1.900 m)

+ 2.000 m / -2.500 m; 9h20min; S4; ***

encarem el Wild Spitze

No, no podem marxar sense completar la ruta somiada. No volem renunciar al Wild Spitze i posem tota la carn a la graella. Remuntem de nou el Mittl. Guslär Spitze i esquiem fins al Vernagt Hutte. Passem de llarg el refugi, i a bon ritme, travessem tota la vall del Vernagtferner cap al Brochkogel Joch. És la tradicional ruta normal del Wild Spitze, que voreja pel nord el Hint. Brochkogel i que ve a trobar tota la gent que a diari aproxima des del remuntadors de Sölden. En efecte, trobem molta gent avui camí del cim, i cal donar-se pas a l’aresta somital que fem amb grampons. Joia i satisfacció dalt de la cota màxima de l’Ötzal i segon cim més alt d’Àustria.

cara N del Hint. Brochkogel - aresta N-S Wild Spitze - cim N

vessant N Wild Spitze - pas de la cornisa - Rofenkarferner sota el Wild Spitze

Fem el cim nord en travessa, i encara amb els esquis a la gepa, baixem per l’aresta nord-oest. A partir d’aquí ens sortim de la ruta, i seguint el consell del guarda i guia local Thomas Pirpamer, ens disposem a vorejar pel nord les glaceres suspeses del vessant nord del Wild Spitze. Cap traça per aquí malgrat el centenar d’esquiadors que faran cim avui. Flanqueig descendent entre alguna esquerda ben visible, i remuntem amb pells els 100 m que ens separen del coll a cota 3552 m que obre el pas a la glacera del Rofenkarferner. Gran cornisa a sud que superem amb els esquís als peus baixant una forta pala de neu dura que ens posa ben a prova. Superades aquestes dificultats, el descens és franc i segur, sempre pel marge esquerre de la gelera fins a vorejar els seracs terminals. Ja només ens queda gaudir i assaborir feliços i satisfets del darrer descens de la travessa, que per una pista tancada al públic, ens permet arribar a Vent esquiant.

1.800 m de descens amb neu primavera...

Cervesa a Vent i retorn amb bus a Obergurgl. Sopar, celebració i merescut descans de nou a la pensió Broser.

Diumenge 17. Retorn amb cotxe a Vielha.

Dades pràctiques:

Tots els refugis estan guardats en aquestes dates i ofereixen un servei excel•lent, per sobre de l’exigible a un refugi de muntanya si fem cas dels estàndards pirinencs. La mitja pensió ronda els 40-45 €, i la qualitat dels àpats és sorprenent. Com a la Silvretta, aquesta travessa també ha estat una demostració de qualitats gastronòmiques, i tindria molts dubtes en concloure quin refugi fa la millor reposteria.

Mapes: Alpenvereinskarte 30/1 (Gurgl) i 30/2 (Weiskugel) del DAV a 1/25.000

Activitat realitzada per Montse i Carles, i que hagués acabat de ser perfecte si el Jordi ens hagués pogut acompanyar tal i com era previst en un inici. Recupera’t Jordi, i ja veus que de cims a fer ens n’han quedat un munt. Encantats de tornar-hi en un futur.

Montse i Carles

Carles Serra ha dit...

Quin festival! Enhorabona

Felicitats a tots dos, quins dies i com heu a disfrutat!!!
ja m'hi trobava!!!
Una forta abraçada

Felicitats, fa temps que vaig darrera del Weisskugel (des del Sudtirol). Seguiu així!

Koki

Jordi G ha dit...

Ja recuperat m'heu posat les dents molt llargues, pels cims i per les postres. Felicitats companys!

Aquesta travesssssa fa agafar gana! Impresionant! I quin bon aspecte que té aquesta part dels alps, l'heu ben triada. Enhorabona.

Jordi Bacardit ha dit...

Molt bona! Quina enveja amb tanta neu! Fins aviat.

Jordi

quin empatx de cims!!! deuria fer molt mal temps el dimecres 13....jajajjaaaja.....
una abraçada, canyeros!

Unknown ha dit...

Buenos días, un estupendo reportaje de Otztaler, felicidades.
Este año vamoa a finales de marzo allí y tenemos posibilidad de hacer la Silvretta o este recorrido.
Por favor, teniendo en cuenta que ni hemis hecho nunguna de las dos, ¿cual nos recomendarías?,¿cuales son las principales diferencias?, ¿algún consejo al respecto?....
Muchas gracias anticipadas por tu ayuda...
Carlos

Unknown ha dit...

Buenos días, un estupendo reportaje de Otztaler, felicidades.
Muchas gracias anticipadas por tu ayuda...