11 de gen. 2010

Reis als Alps friburguesos - 2 a 10/01/2010

Quins formatges! Quina neu!
A la descoberta d'aquestes valls suïsses entre l'Oberland, el Valais i el Léman, famoses pel formatge de Gruyère, hem anat a petar a una magnífica casa a Charmey, que ens ha servit de base per atacar un bon grapat de cims. Hi hem estat en Manel, Ricard, Glòria, Anna, Greg, Carles, Montse, Pili, Josep Lluís, Marc, Xavier, Marina, Bernat, Berta, Jaume; i Èlia, Mateu, Núria i Daniel el darrer dia.
De referència portàvem el llibre del CAS "Ski de randonnée Alpes fribourgeoises et vaudoises"
on hi ha 285 cims ressenyats i més de 500 itineraris... evidentment no ens ho acabàvem amb una setmana i m'agradaria tornar-hi per fer la Dent de Broc o repetir a la zona de Gastlosen.
Les alçades modestes i els punts de sortida al fons de les valls (excepte al Jaunpass, al Col des Mosses o a Diablerets) fan que aquesta sigui l'època bona per anar-hi. De fet el föen i les pluges de Nadal van fondre la base del mantell per sota els 1500m i sort n'hem tingut de les nevadetes, quasi diàries, d'aquests dies que, juntament amb el fred intens, ha fet que més d'un cop es confonguessin els crits de plaer en flotar sobre la neu pols amb l'esglai per tocar alguna pedra.

Diumenge 3 de gener de 2010
Pic Chaussy 2351m des del Col des Mosses
+/-910m; 3-4h; **, PD-, S2-S3; mapa 262S i 1265; itineraris 549a i 549b de baixada.

Quina romeria! no som els únics que hem anat a buscar un punt de sortida elevat (1445m) i sembla que aquest és el Bastiments de la zona. L'orientació del recorregut és bona (N) i les vistes i la neu també. A més, la fem semi-circular pujant pel camí que porta al Llac de Lioson i fent la baixada més directa. El tram final és aeri però s'hi arriba amb esquís als peus.

Dilluns 4 de gener de 2010
Bäderhore (punta 1900m)
+/- 500 a +/-800 segons les repeticions; 3h;*, F fins la cresta, PD+ fins al cim; S2; mapa 253S; it.101a.

Neva fort i ens conformem a pujar al Jaunpass (a 15km, 1509m) des d'on marxem a aquest cim visible al N del coll. Primer cal seguir una pista fins a un Xalet d'Alpage on a l'estiu hi fan formatge i s'hi pot "dormir a la palla". Anem a buscar el coll més a l'oest i obrim traça pel bosc fins l'aresta, on ens plantem: val més la pena repetir la baixada de somni amb neu acabada de posar que seguir una aresta sense veure res.

Dimarts 5 de gener de 2010
La Berra 1719, en travessa
+700/-1400m; 5-6h; *, S1-S2, F (però 22km de recorregut); mapa 262S; it. 101e+101a

Cim emblemàtic de la zona i sortida llarga i gratificant, "pasturant" per prats i llogarrets ben bonics. Sortim de la casa a peu per agafar el remuntador que des del poble s'enfila a Vounetse (1612m). Comencem en baixada i de seguida fem el primer cim del dia, remuntant 50m fins el Poyet Riond (1391m). Neva i fa sol, l'ambient és genial... però no hi ha gaire base pel descens d'aquest conus perfecte (200m a 33º per la cara NE) i cal vigilar amb alguna pedra. Ja al fons de la vall remuntem per pasturatges coberts de neu, creuem 7 rius, i finalment enfilem el llom SE de La Berra: primer la punta de 1687m i després el cim de 1719m on ens atrapa la boira. Baixem per l'altra banda cap a la Gîte d'Allières on fem unes birres temptant el rellotge. Per una pista nevada baixem al fons de la vall, a La Valsainte i des d'aquí "remada" fins a Charmey on quasi arribem a les fosques. La raclette que ens prepara en Greg a casa és memorable.

Dimecres 6 de gener de 2010
Vanil des Cours 1562m des de Cerniat
+/-640m; 2-3h; *, F, S2; mapa 262S i 1225; it. 111a.

Curta passejada que ens posa a prova per trobar l'accés a l'aresta enmig de la boira. Ho aconseguim. Amb en Bernat i la Berta completem el dia amb una segona passejada per la tarda, al Jaunpass.

Hundsrügg 2047m
+/-1400m; 5-6h; **, PD, S3; mapa 263S

Accés per la pista que va de Jaun a Ablandschen. El grup que tria aquesta opció té més sort, i l'alçada els permet flotar per sobre la boira. Fan una gran esquiada i la tria del cim de l'endemà a les Gastlosen que tenen just davant.

Dijous 7 de gener de 2010
Wandflue 2133m i Husegg 1998m
+/- 1200m; 5h;**/*** (algun pas exposat), PD+, S3 (s4 si es baixa pel corredor); mapa 253S, 263S, 1226 i 1246; it.264a i 268a .

Dia immens d'esquí de muntanya amb una mica d'alpinisme al bell mig de les Gastlosen.
Itinerari preciós que només per ell mateix ja paga la pena anar-hi o tornar-hi.

A la fi tenim un matí radiant! Això sí, fred (-12º a 1200m). La part final del recorregut és preciosa, entrant a diverses comes amb canvis d'orientació, una aresta final i grans vistes que van de l'Eiger al MontBlanc.
El Husegg el fem a més a més ja que és a prop, i ens costa l'ensurt d'una placa que em peta als peus, sense conseqüències.

Detall de la placa:
Divendres 8 de gener de 2010
Monts Chevreuils 1742m des de les Moulins
+/-1400m (baixada addicional cap a La Lécherette); 4-5h; **, F, S2-S3; mapa 262S i 1265; it. 431 b i 431 a
Abans del coll des Mosses hi ha aquesta opció força concorreguda pel bon esquí que s'hi pot fer.

Dissabte 9 de gener de 2010
Les Merlas 1908m des de Grandvillard
+/-1170m;4h; **, F, S2;mapa 262S i 1245; it 205c
El darrer dia ens equivoquem... la pujada la fem ben ràpida per l'aresta SO, quasi a ritme de cursa... i no donem temps que s'aixequi la boira. Ens deixem mal aconsellar i baixem pel mateix camí quan l'opció bona era remuntar fins Le Van (1966m) i baixar pel costat oest. Xavier, sort que no has vingut!

A part de l'esquí de muntanya, paguen la pena les visites al poble de Gruyère, a les lleteries/formatgeries, a alguna fàbrica de xocolata, i a la botiga de material d'esquí de muntanya d'un dels darrers campions de la Patrouille des Glaciers, Louis Dupasquier, a Vuadens (http://www.dupasquier-sports.ch/).

Cal destacar que no ens hem estat de res i cada dia hem anat superant el nivell gastronòmic fent que cuinar per 14 més que un problema hagi estat un plaer!

Aniré afegint les vostres fotos o links, que les meves són de la càmera de vídeo:
Galeries de fotos: Josep Lluís, pasdeguia, Greg,
Gràcies i bones traces!!!

Bona feina Jaume, una setmana inolvidable. A veure quan em puc posar amb la meva, car que hi ha informació que faré un "copy paste", el video serà una mica més lent per això.
Fins aviat

lluís ha dit...

Vàrem conèixer una mica aquesta zona aquest passat estiu i ho vam pensar de seguida:"aquesta zona a l´hivern ha de ser preciosa per l'esquí" i a més la raclette ve més de gust amb un bon fred!
Que val la pena anar-hi a l´hivern m´ho confirmen aquestes magnífiques excursions i paisatges, quina enveja ...

casualitat pq també hi vam ser fa dos estius... són unes valls molt vives, amb molta activitat relacionada amb el bestiar i la muntanya, i a l'hivern un petit oasis de neu: recomenable!