12 de des. 2023

Qui esquia al Pirineu, esquia a tot arreu: inici de temporada a la Bigorra

Marioules 2563m, Picheley 2626m, Lenquo de capo 2716m

Ja en la primera nevada de la temporada ens decidim a reservar una casa prop de Piau-Engaly al poble de Fabian - Espace Espagne  - un allotjament antic però recomanable per 6-7 persones amb tot el necessari per una còmoda estada.

Quan s'atansa la data les coses estan com estan, i anem amb l'espectativa de, amb molta sort, trobar neu pols, però la situació ens obsequia amb una gimcana de neus: neu endurida o gelada tipus glacera, neu "velcro" enganxosa, neu ventada, neu crostra, neu carpaccio, neu esferificada - és conya - i tots aquests diferents subtipus barrejats i combinats per capes en una mateixa zona, tota una experiència sensorial amb l'obsequi de trams amb neu pols.

Dimecres 6/12/2023   Marioules 2563m  +/-700m  8km PD+ S2/S3

Aparquem a la boca nord del túnel de Bielsa i sortim amb la idea del Baicellance.

Comencem a peu pel costat de la cascada i ben aviat podem calçar esquís tot i que veiem que no estarà en condicions per la baixada. A la pujada hi ha algún punt relliscós, trobem gel sota la capa de neu recent, que ens dificulta l'ascens.

A partit de 2000m les condicions milloren considerablement i veiem que més a la dreta, al haver-hi menys insolació, està en millors condicions pel que canviem d'objectiu i anem cap al Marioules.

Anem pujant sense gran complicacions fins al port de Bielsa a 2429m on deixarem esquís per acabar ascedint al cim a peu per la cara sud.

Un cop al coll iniciem la baixada amb bona neu fins una mica per sobre del 2000m. Ha estat una bona baixada que se'ns ha fet curta.

Al punt on ens descalcem comença a haver-hi pedra i no es qüestió de fer malbé els esquís el primer dia de la temporada. A la tornada alguns resalts rocosos amb glaç ens han obligat a postures i tecniques del tot desconegudes per a esquiadors amb estil i experiencia, o sigui, arrossegar-nos.

Potser l'escenari no és indomit, però ens ho hem currat i acabem satisfets. Ha estat bé com a primer contacte amb la neu, a partir d'ara, amb aquesta experiència tot anirà a millor,

Dijous 7/12/2023   Pichaley 2.626m  +/-1150m 13km PD S2/S3

Aprofitant que l'estació de Saint Lary Soulan encara no està oberta (obren el 9/12) plantegem anar al cim Pichaley - el nom mola - que, a més, des del cim del Marioles, el vam veure força innivat.

Sortim des d'Espiaube amb esquís i anem pujant per les pistes tancades de l'estació fins el port de Portet 2215m. El temps es posa una mica estrany i fa molt vent. Estem a un punt de tornar però decidim pujar una mica més. Arribem al punt en el que veiem l'altra vessant i el panorama és tot un altre: sense vent i fins i tot fa sol amb el cim al fons.

Baixem uns 100 metres (alguns amb pells i altres sense) per després anar pujant pel plans sempre amb el cim al fons. La neu està humida i se'ns fan uns bons pans.

Quan arribem el punt més alt de l'estació comencem a enfilar el cim per l'esquerra i acabem pujant pel llom fins dalt.

Per la baixada trobem tot tipus de neu, amb trams força bons excepte l'últim descens per pista que està molt just de neu.

Al final, ens ha sortit una bona excusió.

Dissabte 9/12/2023  Pic de Piau (intent) +/-660m

Després d'un dia d'inactivitat per pluja/neu, ens llevem amb ganes de sortir però la meteo segueix sense ser clara i els diferents models no es posen d'acord en el que tindrem avui. Al final la cosa va canviant en cada moment.

Moment 1: Anem a l'estació de Piau-Engaly i com el dia segueix tapat i fins i tot s'escapen alguens gotes agafem una opció conservadora i ens proposem fer el cim de Piau.

Moment 2: Surt el sol i pensem que hauríem pogut escollir una altra opció més allunyada de pistes.

Moment 3: Ja més en alçada fa un canvi i comença un vent molt fort que quasi ens tira a terra i fins i tot tanquen l'estació. Acabem d'arribar com podem a una caseta de l'estació on treiem pells i baixem - avui no és el dia. Fem un descens per pistes pràcticament en solitari.

Moment 4: Quan som altre cop al parking, torna a sortir el sol i no sabem si en alçada el vent deu seguir i després d'una estona, l'estació es torna a posar en funcionament.

En fi ... coses de la meteo ... rematem el dia al Balnéa Spa. No s'han de perdre les bones costums de l'après-ski!

Diumenge 10/12/2023  Lenquo de capo 2713m +/-940 10kms PD S2/S3

Avui sembla serà un bon dia i ens dirigim altre cop a Piau-Engaly, al parking 1 amb la intenció d'anar al Lenquo de capo, un cim que queda al darrera de l'estació.

Sortim en un breu descens amb esquís al peus per la vall de Gela i seguim la pista que abandonem cap a la dreta per creuar el riu per un pontet (n'hi ha un parell i millor agafar el 2on).

Anem seguint pels plans buscant les millors opcions tant per l'escassetat de neu com per superar la barrera generada per un allau de dies passats fins arribar a un esperó.

Farem l'ascens per la seva dreta mentre que la baixada la farem per l'esquerra.

Continuem guanyant alçada fins que ja podem veure el coll previ al cim amb una cornissa que evitarem deixant-la a la nostra dreta. Pugem uns metre més amb els esquís que traiem per acabar d'arribar al cim.

La baixada, amb neu primavera, es fa força bé i gaudim més del que pensàvem al pujar. Anem buscant les millors opcions per la neu i, tret d'un tram que descalcem uns metres per sota dels 2000m, acabem arribant pràcticament amb esquís al cotxe.

Donades les condicions, avui l'hem encertat.

Han estat uns dies en que hem cuinat en una casa molt acollidora - endolls i penjadors de roba a tutiplén - i amb els ingredients de meteo i condicions nivals a l'abast, una estada gourmet, amb bona activitat i bona companyia.

Com deien els esquiadors de Lleida què vam trobar, ens quedarà el mantra: "Qui esquia al Pirineu, esquia a tot arreu".

Roger G, Mikel C, Manel C, Clara V, Isa F, Mercè B,  Núria P i Lluna

Fotos: de tot@s. Text: Manel i Núria

Roger Gili ha dit...

Ha, ha, ha! Això d'arrossegar-se t'ho ensenyen al curs de tècniques alpines del CEGesqui, quan no portes cargol de gel, ni cordes. Bona piulada Núria & Manel!

Gràcies a tots per l'acollida "last minute". Un tast de neus pirinenques per tocar terra, "neus de proximitat". I la descoberta del mantra. Ja hi haurà temps per neus gourmet.

Clara ha dit...

Un plaer compartir aquests dies amb vosaltres. Una bona estrena de temporada

Podriem haver tingut millor neu...però no millor ACTITUD!!! molt bona piulada!