17 de febr. 2022

Roc Blanc (2.542) i Tribuna (2.499) per la Vall de Laurenti

El Roc Blanc, un somni d'estiu...

La vall de Boutadiol a la Tribuna, un regal amagat...

La "Petite Canadà" li diuen a la zona de la vall de Laurenti: frondosa, ben innivada, amagada, alpina.

Diuen que al Donasà (Arièja) hi ha un microclima que manté la neu fins i tot en bones condicions quan pel Pirineu flaqueja, i comprovem que així és. Les valls mirant a nord ho afavoreixen, i les pales cara est prometen un bon descens de febrer.

Teníem clara la ruta al Roc Blanc, però la pujada a la Tribuna per la vall de Boutadiol era un autèntic misteri: ni a wikiloc ni al nostre estimat blog vam trobar cap ressenya de la pujada a la Tribuna per aquesta vall (la que queda entre Puigvalador i la vall de Laurenti). Només vaig trobar una ressenya d'estiu (bé, al menys amb esquís a l'esquena és pot passar...) i vam veure que el Jaume a Cegesqui ho va ressenyar de tornada d'una travessa, tot i que no era amb pujada al Tribuna, però al menys sabiem que sí que es podia passar amb esquís d'una vall a l'altra. Que fós molt  esquiable no ens ho esperàvem!

La gran sorpresa ha estat disfrutar no només d'aquest paratge tan salvatge i bell, sinó també de les moooolt bones baixades per comes i pales, amb una neu cremeta (sobre neu dura) que ens ha regalat una de les millors esquiades de la temporada.

Comencem l'aventura divendres pujant de tarda/nit al refugi de Laurenti (1660) per passar-hi la primera nit.
Per sort podem arribar fins a uns 1350m. amb el cotxe per la pista asfaltada,  de manera que només haurem de fer uns 350 m. de desnivell i uns 3'5 Km., calçant de seguida esquís, i amb la lluna plena que ens fa disfrutar la pujada sense ni necessitar els frontals.

El refugi té 6/7 places, 7 matalassos i gran llar de foc (recomanable agafar llenya "morta", la que hi havia al refugi era molt verda), bona taula i molts claus i cordes per penjar-ho tot ! També hi ha plats i olles. La zona de dormir és al pis superior, i a baix hi ha una gran taula amb banquetes per seure 7 amb comoditat. És molt humit, cal portar un sac ben potent, però és molt acollidor.

ROC BLANC (2.542)

10'8 Km, +900/-900; ***, BEA; S2
Dissabte, 12 de febrer del 2022

Pugem pel bosc pel camí d'estiu cap al llac de Laurenti.

Un primer tram de bosc el trobem amb una neu vella, i un camí congelat, obligada gimcama matinera!

A uns 1845 ens trobem una altra cabana, la cabana de Counc, també amb foc, bona taula, estris de cuina i capacitat per 2 persones.

Creuant el llac de Laurenti, amb la figura imponent del Roc Blanc al fons

Al arribar als peus del coll de Laurenti flanquegem per la dreta fins arribar al coll. A partir del coll, grampons fins al cim, que és força alpí. Ja ens estem mirant les bones pales de baixada!.

Des del coll, ben a tocar, la Dent d'Orlú

Una cresta fàcil, però exposada, va del pic oriental a l'occidental del Roc Blanc

El Roc Blanc, punta oriental
El Roc Blanc, punta occidental
Veiem que diferents mapes situen el cim en una de les puntes o una altra, pel que pensem que tant una com l'altra son vàlides com a "cim". La del camí d'estiu porta a la punta est, suposem que per les vistes al llac. Com a camí d'estiu és menys exposat, i la grimpada final, és fàcil i sense exposició. Amb neu és un altre tema.

El primer troç de baixada és força dret i exposat. Grampons imprescindibles.

Ja arribant al coll,  ben aprop la Vall d'Orlu sota nostre

Després d'una fantàstica esquiada, arribem molt satisfets d'haver fet aquest gran cim, dels que "no te'l regalen",  molt complert i amb un bon toc alpí final. I un molt bon descens!

Tribuna (2.499)

18 Km; +968/-1200 baixant fins al cotxe; **; BE;  S2/S3
Diumenge, 13 de febrer del 2022

Avui diumenge no sabem pas com serà la pujada al Tribuna. No sabem si la vall de Boutadiol serà una bona xorissada, o si serà una vall més o menys esquiable. Matinem força doncs, que no sabem amb què ens trobarem.

De nou passem el mateix tram de bosc fins a la cabana de Counc, a 1845, punt de referència per canviar de sentit per buscar la vall paral.lela a la vall de Laurenti

Uns 30 m. passada la cabana de Counc ens desviem sentit est, per un tubet pel bosc que mena al collet que hi ha al costat de l'Echelle de Boutadiol, el pas obligat per poder fer el canvi de vall.

Busquem el pont per creuar el riu de Laurenti, pas obligat

Les comes que ens portaran als peus de les pales de la Tribuna
Al mig de la fotografía el pic de la Tribuna. Sempre l'havíem fet desde l'estació de Puigvalador amb el forfait randó, però desde que  Puigvalador és tancada, sembla que els 1400 de desnivell que suposa desde allà fa que la gent no s'hi acosti. No veiem ni una traça.

La pala al coll, amb el Puig del pla Bernat al fons

Pujant la carena, la vall de Galva sota nostre

Els Perics, Puig de la Portella Gran, Mortiers i Terrers a tocar

El Baxouillade

Roc Blanc

Puig de la Portella Gran
Uns fem l'ascens i descens pel coll (25-30º) , altres per la via directe al cim (35-40º).
El descens és fantàstic amb una de les millors neus de l'any. Com disfrutem!

No l'oblidarem fàcilment aquesta sortida, per les muntanyes, les esquiades, i una companyia de luxe!
Mikel, Roger, Elisa, Mercè, Lorena i Ester.
Fotografies de Mikel, Lorena i Roger

Roger Gili ha dit...

Carai! Quina resenya! Felicitats per la feinada! No has deixat res per a sorprendre a nous exploradors!! Fent la competència a Manel Broch, Pito Costa i Carles Lluch en guies d'esqui de muntanya? Friso pel nou "Volum" de les guies de Mercè B!! ja ja ja ;-)

Molt bona!!!! quina triomfada de sortida :) A més, us va fer molt bon temps els dos dies! Enhorabona!!!!

Lorena ha dit...

Cap de setmana fantàstic! El Roc Blanc és una muntanya imponent i les valls del Donezan tan boniques! Preciosa sortida i magnífics companys!

Mercè, ets una descobridora!!!! Les teves búsquedes i intuició han donat el seu fruit. Ja feia uns dies que hi anaves al darrera i us ha sortit rodó. Enhorabona!!!! Ets ja una experta de la zona ... bé et queda per descobrir el camí d'estiu de la vall de Galba ;-)

Raquel ha dit...

Felicitats companys! Mercè quina gran contribució exposada en una fantàstica ressenya!

Quin reportatge! Impressionant! Sembla que aquesta temporada és un "especial Capcir".
Felicitats pel gran cap de setmana.