17 de nov. 2019

Cap de la Cometa del Forn (2686 m, Ariège)

El mono d'esquí estava al nivell màxim, hi ha més neu per la Vall d'Aran però sols teniem un dia i es preveia un canvi de temps desprès del migdia a la Vall d'Aran, així que vam anar a provar algo per la zona de Porta. Vam tenir tota la muntanya sols per nosaltres en tot el dia sols ens vam trobar:

• 3 cabirols
  • 1 isard
  • 1 estol petit de perdius nivals
  • 2 gendarmes de la policia
  • 1 contrabandista (ara ho explico)

Mentre ens posàvem les botes a la sortida aparca al  nostre costat un cotxe de gendarmes francesos i ens demana si hem vist passar una persona amb una motxilla, els hi diem que no i es fiquen a la muntanya. Sortim nosaltres i no teníem molt clar el principi de la ruta sortim del cotxe caminant seguint un rastre molt marcat de trepitjades a vall cap al riu, als 100 m ens trobem un dels policies amb un noi d'uns 20 anys assegut al terra amb molt poca roba i sense guants. El policia li demana si sap parlar francès o espanyol i diu que no, semblava desorientat i ens mirava a nosaltres amb cara de veure dos marcianos. La temperatura era de 8 sota zero, tenia les mans molt inflades i vermelles, segur que va acabar a l'hospital amb congelacions. Sembla que aquell és un camí de contrabandistes que porten mercaderia de Pas de la Casa a França. No se si és una màfia o qué però si ho és em va semblar molt inhumà fer servir joves recent arribats d´Àfrica i fer-los caminar per la neu sense guants i quasi sense roba. Ens vam quedar molt impactats.

Total, que estàvem seguint un camí vora al riu no fet per esquiadors si no per contrabandistes i dissenyat no per caminar còmodament amb esquís a l'esquena sinó per ocultar-se de la policia. L'ensigalada va ser important, vam trigar 50 minuts de puja i baixa fins arribar al pont vora de la Cabana de la Vaca morta on vam poder calçar esquís. A partir d'aquí ja tot foquejant fins al cim.

La nostra intenció inicial era fer el Roc Meler però al arribar a la carena el vent era molt fort. Feia molt fred, 10 sota zero a dalt i amb el vent la sensació tèrmica era molt baixa. Vam arribar al Cap de la Cometa i ens vam acollonir, anàvem ben equipats però en una muntanya totalment solitària i amb aquell vent qualsevol petita incidència amb el material o de qualsevol mena hagués passat a ser un tema de supervivència. Vam fer mitja volta baixant amb les pells posades per no parar, fins que vam trobar un recó més a raser per treure pells i fer la "foto de cim".

La baixada ve ser una mica dificultosa, com a mínim pel nostre nivell, neu profunda una mica humida però es baixava sense rascar. Més avall la cosa ja es va complicar pels rocs i el ginebrons i ens vam treure esquís en algún tram. Vam acabar contents de totes formes, amb la sensació d'haver aprofitat el dia.

Ruta de pujada i baixada, excepte el tram del riu

El Pic de Font Freda (esquerra) i els Pics de Font Negra (dreta) i en primer pla el Pic de la Mina i el Pic de Pedrons que en aquesta perspectiva no semblen pics independents

Foto "d'aprop" del cim

Traces de baixada

Estat de la neu

Ha nevat bastant a la zona però els gruixos són encara una mica justos per alguns cims. A més la nevada no és del tot uniforme a totes les cares. Alguns cims que vam veure:

• Pic de la Mina: bona pina
  • Pic de Pedrons: bona pinta
  • Puig de la Coma d'Or: sense neu a la primera vall
  • Pics de Font Negra: falta gruix al tenir moltes zones amb rocs
  • Montmalús: una mica lluny però sembla que te bona pinta
  • Tossa d'Alp: nevada a dalt però amb pocs gruixos abaix però les pistes ja estan plenes de neu
  • Taga: es veia ben nevat però el gruix ni idea

Fitxa ruta

Distància: 8.5km
Desnivell positiu acumulat: 1100 m
Desnivell negatiu acumulat: 1100 m
Alçada màxima: 2686 m
Alçada mínima: 1700 m
Dificultat: S3
Recorregut: Es surt de la primera corba a la dreta tancada (parrilla) baixant del Coll de Puigmorens cap a l'Hospitalet, es camina poc més d'un quilòmetre sense perdre alçada per la vora esquerra del riu fins trobar un pont per creuar el riu, poc abans de la Cabana de la Vaca Morta (si els gruixos són bons es pot baixar directe al riu, creuar el riu i flanquejar fin la cabana esquiant pel costat dret del riu). Un cop a la cabana es puja amb certa tendència d'anar a l'esquerra passant per sobre d'uns petits tallats o alternativament es flanqueja per sota dels tallats i es puja desprès. En els dos casos anem a parar a un llom ample que es remunta fins la carena divisòria de França i Andorra i es continua carenant fins el cim.
Track i mapa de la ruta (wikiloc): https://www.wikiloc.com/back-country-skiing-trails/cap-de-coma-del-forn-11602860   (no és el nostre track que no poso perquè ens vam liar al principi)

Fitxa ascensió

Data:  Dissabte 16 de Novembre de 2019
Meteo: 8 sota zero a la sortida i 10 sota zero al cim, vent fort a la carena
Estat de la neu: A la part inferior uns 30 cm de neu algo pesada i lleugerament encrostrada, insuficient per esquiar amb normalitat de baixada en alguns trams amb rocs o ginebrons. A la part mitjana i superior uns 40 o 50 cm de neu pols una mica humida.
Risc d´allaus: Fora d´época de butlletins, probablement perill 2 per purgues i allaus de fons de mida petita. Vam veure restes d'alguna allau petita (purgues) a zones de forta pendent fora de la ruta i una allau petita de fons a la ruta, probablement del dia anterior o de dijous, algunes cornises també petites
Horaris: 53 minuts de porteig i ensigalada pel costat del riu fins el pont vora la Cabana de la Vaca Morta, 4 hores de pujada, 1h30 de baixada fins la Cabana i 45 minuts més de porteig fins el cotxe.

Ostres Déu n'hi dó l'aventura, molt bon inici! Felicitats!

pep lluís (ropits) ha dit...

Gràcies Mercé

Hèctor Alonso ha dit...

Gràcies per la info, molt detallada! Comença bé la temporada!

Ostres quina aventura això del contrabandista.....pobre nano....gràcies per la informació! Enhorabona per l'estrena :)

pep lluís (ropits) ha dit...

Hector, Berta, moltes gràcies!