9 de des. 2014

Piulada de la neve farinosa de l'Alta Val Stura - 5 a 8/12/2014

... i les delicatessen de l'Albergo della Pace de Lou Sambuc

Andrea, Lucia, Lluis, Teresa, Anna, Carles, Pep, Manel, Ricard i Jaume

El vídeo-divertimento de pasdeguia...

i una altre vídeo, amb la seva cançoneta....
SkiBabySki a Val Stura - cegesqui 2014 from jaumesquidemuntanya on Vimeo.

Hi ha valls per enamorar-se de l'esquí de muntanya i probablement la Val Stura en té tots els ingredients. Si més no, nosaltres els hem trobat aquests 4 dies de "pont" i ens hem emborratxat de neu pols, del caliu de l'hivern, de boscos nevats, descensos de vertigen i muntanyes atraients amb racons per recordar... tot amanit amb la descoberta de l'Osteria della Pace, a Sambuco: quins àpats:
l'agnello sambucano, el cruset, il minestrone di trippa...

Tot amb les muntanyes i ambient de Val Mairo, a tocar, ben present. i amb unes condicions ideals: dos dies tapats però amb visibilitat suficient per fer cim, fred, i més d'un pam de neu nova pels dos darrers dies ben assoleiats...

A 750km de casa, hi hem accedit des de l'Ubaye pel Col de Larche - Colle della Maddalena. El primer i darrer dia hem fet les excursions des del coll, i el segon i tercer des de Grangie-Argentera, ja al costat italià. Sambuco, 20km més a baix ha estat un lloc perfecte per fer de base.

La neu és esquiable des dels 1700m a cara N i des dels 1900 a sud, amb gruixos considerables per sobre els 2000m i més d'un pam de neu pols nova. Caiguda amb poc vent, no hem vist allaus i el mantell s'ha mostrat molt estable en els tests (motiu d'un altre post és l'anàlisi del cristallo di neve de Sambuco, geometricamente perfetto, amb ottima tenuta anche su pendii ripidissimi...)

Resum de l'activitat:

Divendres 5 de desembre de 2014 - Monte Ventasuso (l'Enclause) 2712m, des del Col de Larche
+/- 750m; 3h; F,*/**, S2; orientació N-E (mapa IGN3538ET; itinerari G1 del Toponeige de l’Ubaye de Volopress). Piulat a l'abril de 2011.

Després de dormir a un F1 de Salon-en-Provence arribem a mig matí al coll (1995m). La carena entre França i Itàlia fan de frontera als núvols que vénen de llevant... l'ambient fred i emboirat no convida a sortir del cotxe però ens hi posem i entre clarianes anem fent. L’itinerari s’enfila en direcció sud pel costat est de la serra de Ventassus. En poca estona el cim es fa visible amb una pala molt ampla de diferents inclinacions que a l’est tanca l’estètic Bric del Pui (2508m). La baixada és prou bona i ja hem fet gana... ens esperen a Sambuco!

Dissabte 6 - Punta Incianao 2575m, des d'Argentera
+/- 900m; 4h; F,*/**, S2; orientació N (itinerari 57 del mapa Scialpiniso in Valle Stura 1:25.000 de Fraternali Editore.

Des del poble d'Argentera (1680m) ara mirant el mapa veig que hem pujat pel Bosco Bandito... però ha estat encisador com quasi sempre passa quan s'esquía amb una nevada lleugera enmig d'un bosc. Arribats a les clarianes superiors segueix nevant però amb prou visibilitat per atacar la pala oest i després el llom fins el cim.

No donàvem ni un duro pel dia i l'hem acabat amb un descens de somni amb neu recent caiguda, i uns formatges i embotits acompanyats de birres.

Diumenge 7 - L'Enclausetta 2675m i la Testa Pe' de Giun 2721m, des d'Argentera amb descens a Grangie
+/- 1550m; 7h; PD, **/***, S2 (S3-S4 o 3.1 de Volopress en algun tram del Pe' de Giun); orientació SE l'Enclausetta i NE el segon); (itineraris 49 i 50 enllaçats del mapa Scialpiniso in Valle Stura 1:25.000 de Fraternali Editore).

Quin dia! neu nova, surt el sol... Enlloc de malaparcar a Grangie, tornem a sortir d'Argentera i ens toca fer el senglar i després una pista plana fins el Vallone Puriac. A 1800m creuem el torrent i per lloms suaus anem remuntant fins el Passo de Goretta i després direcció N fins al cim que està a la mateixa carena del Ventasuso.

El descens és memorable, dels que recordarem tota la temporada i més...

Testa Pe' de Giun el dia després, amb les nostres traces, des del Coll
Uns quants, a 2200 tornem a posar pells i cap amunt per pendent dret i carregat per un passatge d'aquells tan estètics, a peu d'un contrafort de roca. Arribem a una cubeta i ja albirem el cim, tot i que el voregem pel sud en una cuita al sol per després baixar-lo pel llom NE. Increïble.

La baixada fins a Grangie, amb neu farinosa!

Dilluns 8 - Tête de Platasse 2706m i Tte de Villadel 2728m, des de Pontet (Col de Larche)
+/- 800m; 3-4h; F,*/**, S2; orientació S (mapa IGN3538ET; itinerari F9 del Toponeige de l’Ubaye de Volopress).

Torna a fer un gran dia i abans de deixar els Alps fem aquesta magnífica matinal. L'itinerari surt mig km per sota del coll, al costat francès, a le Pontet. Gran ambient d'esquí de muntanya amb cotxes aparcats als costats de la carretera (també és festa a Itàlia). Seguim el torrent en direcció N fins la cota 2300 on s'obren tres valls i molts itineraris, molts traçats. Les agulles de l'Orrenaye, el Tête de Moise, i altres cims ho fan tot més bonic.

Seguim cap al N fins entrar en una cubeta que ens porta a la Tête de Platasse i després pel llom i amb esquís als peus fins la Tête de Villadel. Bon descens amb neu pols i algun tram lleugerament encrostat que es pot evitar.

I moltes ganes de tornar a la Val Stura que hi queda feina pendent...

(no totes les fotos són meves, gràcies a tots i totes!)

A řa matin, ra nàive a ř'eřa tànta e fin-na, dař bařcùn, a ra miřàva...

Quattre giornatte bellissime e fantastiche!

Un cop que fallo i em perdo això! Buffff, quina enveja (sana,ehh!) ,,, El llistó queda molt alt per la resta de temporada.. Felicitats!

Carles Lluch ha dit...

Ostres, ostres, ostres. La Montse s'ha adonat que la Tête de Villadel (IGN) és pels italians la Cime delle Manse que vam fer el 2010 des de Val Maira! Jo el buscava pel voltant i no el reconeixia ... i era a sota els peus! Ni el Pep, ni l'Anna, ni jo no ens en vam adonar! Estem perdent facultats nois. Ah, i no us perdeu l'allau d'aquella sortida, ben bé per l'itinerari de descens d'ahir dilluns.

ostres Carles! ben vist... m'has fet recuperar el mapa de Val Mairo: Cime delle Manse!! (itinerari 98 del mapa!) i a la foto de l'Anna que hi ha al post també es veu l'allau just per on vàrem baixar...

Doncs sí, a sota els peus mateix...mirant les fotos del 2010 quasi alguna se sembla i tot,

RGB ha dit...

Lluir tot això demostra una gran crueltat envers els que encara no hem estrenat la temporada ;-))